Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a pus în dezbatere publică un nou proiect de Hotărâre de Guvern privind Procedura de acces online a salariaților sau foștilor salariați la datele din registrul general de evidență a salariaților (REVISAL), modalitatea de generare și descărcare a extrasului, precum și condițiile în care prin extras se poate dovedi vechimea în muncă și/sau specialitate, potrivit dispozițiilor art. 34 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii.
Astfel, prin acest act normativ se stabilește procedura prin care lucrătorii vor putea consulta registrul general de evidență a salariaților, referitoare la activitatea prestată de către aceștia la diferiți angajatori, în baza unui contract individual de muncă.
În luna mai a.c., a fost oficializată o lege în acest sens, și anume Legea nr. 144/2022 pentru modificarea și completarea art.34 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii.
,,Se aprobă Procedura de acces online a salariaților sau foștilor salariați la datele din registrul general de evidență a salariaților, modalitatea de generare și descărcare a extrasului, precum și condițiile în care prin extras se poate dovedi vechimea în muncă și/sau specialitate potrivit dispozițiilor art. 34 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin Legea nr. 144/2022, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 502 din 23 mai 2022”, se arată în prezentul proiect de HG.
Potrivit proiectulului de HG, salariatul sau fostul salariat se va putea prezenta personal sau prin împuternicit la sediul inspectoratului teritorial de muncă (unde își are angajatorul sediul/domiciliul, unde își desfășoară activitatea salariații unităților fără personalizate juridică sau în a cărui rază teritorială lucrătorul își are domiciliul, dacă angajatorul are/avea sediu în altă parte), pentru obținerea numelui de utilizator și a parolei.
Documentele necesare vor fi o cerere scrisă pentru eliberarea numelui de utilizator și a parolei, cartea de identitate sau procura specială, în original sau duplicat, pentru cererile formulate de persoana împuternicită.
Salariații sau foștii salariați care dețin semnătura electronică, semnătură electronică avansată sau semnătură electronică calificată vor putea trimite cererea, pentru obținerea datelor de acces prin email, inspectoratului de muncă.
,,Vechimea în muncă sau în specialitate poate fi dovedită cu extrasul generat online din registru asumat de angajator prin semnătură, care atestă activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, conform documentelor deținute de angajator”, se mai arată în prezentul proiect.
Sursa citată precizează că inspectoratele teritoriale de muncă vor fi cele care vor elibera, la cererea scrisă a lucrătorilor, un extras din registru în termen de cel mult 15 zile, după plata tarifului de 20 lei/document.
,,Până la data achiziționării noului sistem informatic care va permite salariaților/foștilor salariați accesul online la datele din registru, inspectoratele teritoriale de muncă au obligația să elibereze la solicitarea scrisă a acestora, un extras din registru în termen de cel mult 15 zile de la data înregistrării solicitării”, se mai menționează în actul normativ.
Conform proiectului de HG, prezenta Procedură intră în vigoare odată cu intrarea în exploatare a sistemului informatic aferent Registrului general de evidență a salariaților, a cărui implementare se derulează conform Planului Național de Redresare și Reziliență.
Mai jos puteți descărca modelul de cerere pentru eliberarea numelui de utilizator și a parolei.