Joi, 15 decembrie, 2022, Daniela Tontsch, președinta Consiliului Național al Dizabilității, a precizat, într-o postare publică, că a primit de la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale informarea că s-a preluat observația Consiliului Național al Dizabilității din România și, prin urmare, s-a renunțat la propunerea de modificare a Art. 7 (1) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, pusă în dezbatere publică, la 20 octombrie.
Propunerea de modificare prevedea, conform principiului subsidiarității, că „promovarea şi respectarea drepturilor persoanelor cu dizabilități revin, în principal, familiei sau reprezentantului legal al persoanei cu dizabilități şi, în subsidiar, respectiv complementar, autorităţilor administraţiei publice locale unde îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu dizabilități și autorităţilor administraţiei publice centrale”.
,,Consiliul Național al Dizabilității din România se opune modificării articolului 7 (1) din prezentul Proiect de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. În prezent, persoanele cu dizabilități se confruntă cu probleme legate de sărăcia veniturilor, lipsa accesului la educație, sănatate, muncă, lipsa dispozitivelor medicale, lipsa serviciilor de îngrijire. Articolul 7 (1) în forma actuală asigură suport din partea autorităților administrației publice locale în identificarea unor soluții pentru rezolvarea, fie și parțială, a problemelor și nevoilor persoanelor cu dizabilități și familiilor acestora” , explică președinta CNDR, doamna Daniela Tontsch.
De asemenea, președinta CNDR și-a exprimat în presă și la TV îngrijorarea cu privire la această modificare legislativă, subliniind că multe persoane cu dizabilități au părinți bătrâni, care nu-i pot reprezenta și ajuta.
,,Ne îngrijorează foarte mult trecerea în obligația familiei a promovării și respectării drepturilor persoanelor cu dizabilități, deoarece conceptul de promovare este unul destul de complex, și dacă putem să trecem peste acesta, nu putem să trecem peste drepturile persoanelor cu dizabilități de a fi în obligația familiei. Atunci când ni se încalcă un drept, ne adresăm autorităților administrație publice locale sau centrale. Nu văd cum familia ar putea să se penalizeze pentru nerespectarea unui drept. De altfel, vorbim despre persoane cu dizabilități închise în casă, care au părinți bătrâni, care nu-i pot reprezenta și ajuta. Cum pot acestea să-și ia obligația de a îndeplini respectarea drepturilor? Cred că ar trebui discutat foarte mult acest aspect cu organizațiile persoanelor cu dizabilități, cu persoanele cu dizabilități, cu familiile acestora, cu părinții persoanelor cu dizabilități care nu se pot autoreprezenta. Credem că este un motiv de îngrijorare și sperăm ca odată cu ieșirea din transparență decizională a proiectului, acesta să suporte modificările cerute de organizațiile persoanelor cu dizabilități, trimise sub formă de observații și propuneri”, spunea Daniela Tontsch, pe 30 octombrie, la Digi 24.
Daniela Tontsch a mai subliniat că ,,persoanele cu dizabilități și familiile acestora sunt copleșite de povara costurilor legate de dizabilitate și ar fi un abuz să aibă obligația respectării drepturilor prevăzute de legea 448/2006. Fără suportul autorităților administrației publice locale, acestea s-ar prăbuși, iar, în multe cazuri, rezultatul ar fi instituționalizarea persoanelor cu dizabilități grave și nu numai.”
Așadar, datorită solicitării trimise de Consiliul Național al Dizabilității din România, prin care s-au comunicat mai multe propuneri și observații, s-a renunțat la propunerea de modificare a Art. 7 (1) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
„Având în vedere solicitarea dumneavoastră […], înregistrată la Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități sub nr. 166644/31.10.2022, prin care, referitor la proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, publicat în consultare publică potrivit prevederilor Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională, republicată, cu modificările și completările ulterioare, comunicați mai multe propuneri și observații, vă aducem la cunoștință următoarele:
Referitor la observația privind propunerea de reglementare pentru art. 7 alin. (1) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, aceasta a fost preluată iar textul propus a fost eliminat”, se arată în documentul primit de Consiliul Național al Dizabilității din România.