Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) oferă românilor vulnerabili, din fonduri europene, sprijin pentru plata facturilor la energie în valoare de 1.400 lei, distribuiţi în două tranşe. Cardurile pentru încasarea ajutoarelor vor fi emise și distribuite de Compania Națională Poșta Română, iar listele cu beneficiari vor fi întocmite de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, se arată într-un comunicat al MIPE.
„Vorbim despre cea mai importantă inițiativă de acest gen derulată până acum în țara noastră, cu un impact deosebit la nivelul grupurilor vulnerabile. Este o măsură luată pentru a contribui în mod real și direct la creșterea calității vieții și la diminuarea considerabilă a riscului de excluziune socială, prin asigurarea capacității gospodăriilor că își asigură serviciile energetice necesare, la costuri accesibile. Sunt patru miliarde de lei pe care am agreat cu reprezentații Comisiei Europene să îi folosim în acest sens, pentru a veni în sprijinul a 2,8 milioane de locuințe.
Procedura este simplă, potențialii beneficiari trebuie să știe că vor fi înștiințați dacă din diferite motive nu îndeplinesc criteriile. Dincolo de discuțiile din spațiul public privind modul în care se va implementa această măsură, mecanismul ales este cel mai viabil din perspectiva faptului că a fost necesară crearea posibilităților ca toate formele de energie să poată fi decontată, incluzând aici și energia termică aferentă încălzirii în cazul blocurilor și locuințelor colective, cât și a faptului că această măsură se va deconta 100% din fonduri europene, fiind obligatorie păstrarea unei piste de audit și asigurarea trasabilității întregului flux financiar, până la plata facturilor la nivelul individual al beneficiarului eligibil al măsurii”, a transmis ministrul Marcel Boloș.
Potrivit sursei citate, un alt avantaj care a vizat implicarea Poștei Române, a fost nevoia de acoperire a zonelor rurale, Poșta Română având cea mai extinsă rețea de oficii poștale și de factori poștali din această perspectivă la nivel național, dar și profilul grupului țintă format din vârstnici și alte tipuri de beneficiari ai unor prestații sociale, care în mod uzual interacționează cu serviciile Poștei Române.
,,Nu am fi reușit să implementăm această măsură, fără implicarea și dedicarea partenerilor noștri, care în ultima lună și jumătate au depus eforturi zilnice ca acest mecanism să devină operațional și oamenii să poată fi sprijiniți. În acest sens vreau să aduc mulțumiri Poștei Române, Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, Ministerului de Finanțe, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Român de Telecomunicații și Agenției Naționale de Administrare Fiscală, pentru toată implicarea și seriozitatea cu care ne-am mobilizat”, a mai precizat ministrul Marcel Boloș.
Pentru a veni în ajutorul beneficiarilor, MIPE a publicat Ghidul cardurilor de energie, care răspunde celor mai frecvente întrebări referitoare la acordarea celor două tranşe de câte 700 de lei.
Cum se acordă ajutorul?
Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie (total sau parțial). Ajutorul se acordă în două tranșe, a câte 700 lei fiecare, pentru plata serviciilor de electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.
Cum se utilizează?
Se pot achita facturi curente sau restante doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Cu un card se pot face mai multe plăți, către mai mulți furnizori, până la epuizarea sumei de 1400 de lei.
Potrivit MIPE, plățile se fac prin mandat poștal. Nu se pot efectua mai mult de opt plăți/loc de consum pe durata programului de sprijin.
Ajutorul nu se consideră venit și nu afectează: venitul minim garantat, alocația pentru susținerea familiei și statutul consumatorului vulnerabil de energie. De asemenea, sumele alocate celor două tranșe nu pot fi preschimbate în bani și nu pot fi folosite pentru plăți prin mandat poștal către alte destinații decât plata facturilor de energie.
Cine beneficiază de acest ajutor?
- Pensionarii cu vârsta peste 60 de ani, cu venituri sub 2.000 lei, inclusiv;
- Pensionari de invaliditate cu venituri sub 2.000 lei, inclusiv;
- Persoană cu handicap grav, accentuat sau mediu, cu venituri sub 2000 de lei, inclusiv;
- Familie cu alocaţie de susţinere;
- Familie/persoană cu ajutor social.
MIPE precizează că venitul net per coabitant, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie să depășească 2.000 lei. Potențialii beneficiari trebuie să știe că vor fi înștiințați dacă s‑au descoperit situații care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 0319966, numărul de call center-ul creat de Poștă, unde vor primi informații suplimentare și vor fi îndrumați, dacă situația poate fi corectată.
Care sunt condițiile de acordare?
Cardul se aduce de către Poșta Română, la domiciliul beneficiarului, cu confirmare de primire. Persoanele care se încadrează în mai multe categorii vor beneficia de sprijin o singură dată. Dacă la un loc de consum domiciliază mai mulți beneficiari, sprijinul se acordă o singură dată per loc de consum. Pe card vor fi scrise numele tuturor beneficiarilor care au aceeași adresă de domiciliu.
Factura poate să fie pe alt nume decât cel al beneficiarului care locuiește la adresă. Adresa locului de consum trebuie să coincidă cu domiciliul beneficiarului (sau domiciliul declarat al acestuia). Sumele rămase neutilizate la expirarea cardului se anulează, mai informează MIPE.
Când ajung cardurile la beneficiari?
În periada 1–28 februarie 2023 beneficiarii eligibili vor primi cardul de energie. Se vor putea efectua plăți începând cu 1 martie.
Cei care își păstrează calitatea de beneficiari vor putea utiliza cardul și pentru tranșa a doua, începând cu luna septembrie.
Cei care vin între timp eligibili vor primi cardul pentru a putea utiliza tranșa a II-a, în septembrie.
Când expiră ajutorul?
La 1 ianuarie 2024, toate cardurile își încetează valabilitatea, indiferent de sumele rămase neutilizate. Cardurile alocate ambelor tranșe se pot folosi până la 31 decembrie 2023 inclusiv. Sprijinul nu poate fi utilizat în afara termenului de valabilitate prevăzut.
Care sunt actele necesare pentru plată?
- Cardul de energie (primit prin Poșta Română)
- Actul de identitate al beneficiarului (sau document de împuternicire și actul de identitate al împuternicitului)
- Factura (curentă sau restantă) ori alt document justificativ (înștiințare de plată din partea furnizorului SAU certificat de validare a datoriei din partea asociației de proprietari/locatari, în cazul plății încălzirii în sistem centralizat de termoficare)
Dacă beneficiarul are alt domiciliu decât cel scris pe cardul de energie: contractul de furnizare a energiei la domiciliul declarat, plus declarație pe proprie răspundere a beneficiarului, că utilizează ajutorul pentru domiciliul la care locuiește.
MIPE transmite că, în cazul plății încălzirii în sistem centralizat, plățile se fac prin mandat poștal, fie la orice subunitate a Poștei Române sau la poștaș, către contul furnizorului de energie ori al asociației de la bloc, și se primește o dovadă a plății, pe care este scrisă suma rămasă și valoarea plății și furnizorul către care s-a făcut.
Mai multe detalii privind mecanismul de acordare a ajutorului pentru încălzire se găsesc în ghidul publicat pe site-ul ministerului https://mfe.gov.ro/ghidul-cardurilor-de-energie-tot-ce-trebuie-sa-stii-despre-ajutorul-de-1-400-de-lei-pentru-plata-facturilor/.