70% din costurile generate de cancerul de sân sunt costuri societale și doar 30% sunt costuri medicale.
Coaliția pentru Sănătatea Femeii a lansat astăzi studiul „Povara cancerului de sân în România. Beneficiile investiției într-un program de screening pentru cancerul de sân”, realizat în perioada mai — septembrie 2017, de echipa de consultanță Deloitte. Acest studiu reprezintă primă analiză socio-economică cu privire la impactul pe care cancerul de sân îl are asupra femeilor din România, dar și asupra sistemului medical și mediului economic din țara noastră. De asemenea, studiul analizează care sunt investițiile necesare și beneficiile generate de implementarea unui program național de screening pentru cancerul de sân.
„Cancerul de sân este în prezent o boală vindecabilă, dar în România anului 2017, la fiecare trei ore, o femeie pierde lupta cu această boală. Acest studiu ne arată, cu cifre bine susținute, că introducerea unui program de screening pentru cancerul de sân ar avea efecte benefice atât pentru bugetul național cât și pentru miile de femei care vor primi șanse în plus la viață”, declară Mihaela Geoană, președintele Fundației Renașterea, ințiatorul Coaliției pentru Sănătatea Femeii.
Povara cancerului de sân în România — costuri totale ale bolii pentru bugetul național
Costurile totale generate de cancerul de sân pentru bugetul național la nivelul anului 2017, au fost de peste 1,2 miliarde lei, ceea ce reprezintă 0,16% din PIB, pentru un număr de circa 115.000 paciente care au sau au avut cancer de sân. Pentru a avea un tablou complet al acestei boli, au fost analizate atât costurile medicale (1), (costurile cu serviciile oferite în asistență medicală primară, ambulatoriul de specialitate, spital, costurile de tratament oncologic și costurile cu reconstrucția mamară) cât și cele societale, generate de concediile medicale, prestațiile sociale pentru handicap, productivitatea pierdută prin incapacitate temporară de muncă, handicap și deces prematur la vârsta activă și costurile adiacente ale aparținătorilor pacientelor. Studiul a evidențiat faptul că 70% din costurile generate de cancerul de sân sunt costuri societale și doar 30% sunt costuri medicale.
Beneficiile investiției într-un program de screening național pentru cancerul de sân
Investiția anuală directă necesară implementării unui program național de screening populațional organizat, cu o rată de participare de 70%, se estimează că va ajunge până la 29 de milioane de Euro pe an, la care se mai adaugă 20% reprezentând costurile de promovare și management ale programului. Beneficiile implementării unui astfel de program sunt atât de natură financiară, prin eficientizarea cheltuielilor cu fiecare pacient, cât și societală, prin impactul pozitiv social și uman deloc neglijabil.
50% din cazurile noi de cancer de sân din România sunt diagnosticate în stadii avansate de boală (III, IV și necunoscut) și 40% în stadii inițiale de boală(0-II). În urma implementării unui program de screening însă, peste 80% din cazurile noi de cancer de sân ar putea fi descoperite în stadii inițiale de boală (0, I și II) (2).
Un alt beneficiu al unui astfel de program ar fi că mortalitatea cauzată de acest tip de boală ar scădea cu 10% la sfârșitul perioadei analizate, deși numărul de noi cazuri de cancer de sân crește cu peste 50%, datorită diagnosticării lărgite, dar precoce. Astfel, numărul de femei salvate în următorii 10 ani ar fi de aproximativ 10% din numărul de femei nou diagnosticate cu cancer de sân.
În plus, șansele de supraviețuire pentru o femeie cu cancer de sân cresc cu 30%, în cazul în care este implementat un program național de screening. Mai mult, costul mediu de tratament oncologic pentru o pacientă (3) cu cancer de sân ar scădea cu 18%, ceea ce ar aduce economii importante la bugetul sănătății.
Este de asemenea important de menționat că în urma implementării unui program de screening, se câștigă aproximativ 28.300 de ani-viață, ceea ce înseamnă contribuții suplimentare — financiare, sociale și umane — către societate.
România este una din puținele țări europene care nu au implementat un program național de screening pentru cancerul de sân. Acest studiu fundamentează din punct de vedere socio-economic introducerea unui astfel de program care, dincolo de aspectele financiare, ar reduce semnificativ decalajul României față de țările dezvoltate în ceea ce privește managementul public al cancerului de sân.
Studiul a utilizat date provenind de la instituțiile publice cu responsabilități în domeniul sănătății, iar estimările realizate acoperă o perioadă de 10 ani, avându-se în vedere intervalul de analiză 2018-2027, anul de bază fiind 2017.
*
Despre Coaliția pentru Sănătatea Femeii
Inițiată de Fundația Renașterea și gândită ca un parteneriat strategic între ONG-uri, companii, medici, asociații ale pacienților precum și instituții publice, Coaliția pentru Sănătatea Femeii are ca obiective stabilirea prevenției și diagnosticării precoce a cancerelor ginecologice și mamare drept prioritate, prin implementarea unui program național de screening pentru cancerul de sân, promovarea programului național de screening pentru cancerul de col uterin și creșterea gradului de informare asupra necesității controalelor periodice în cazul cancerului ovarian.
Sub egida Coaliției pentru Sănătatea Femeii a fost realizat primul studiu exhaustiv asupra cancerelor feminine (sân, cervical, ovarian) în România. De asemenea, în data de 30 mai 2017, Coaliția pentru Sănătatea Femeii a organizat la Bruxelles o masă rotundă cu tema Afecțiunile Oncologice feminine în România. S-a dorit crearea astfel a unui exemplu de dialog constructiv, deschis și favorabil schimburilor de idei și modelelor de bune practici în domeniul prevenției și tratării afecțiunilor oncologice, în beneficiul final al femeilor din România.
www.coalitiapentrusanatateafemeii.ro
Despre Fundația Renașterea
Înființată în 2001, Fundația Renașterea a adus pentru prima dată în atenția publicului din România problema cancerului de sân, având de-a lungul timpului o permanentă activitate de informare asupra importanței controalelor medicale periodice pentru depistarea la timp și tratarea cu succes a maladiei.
Începând cu data de 5 februarie 2008, prin Hotărâre de Guvern, Fundației Renașterea i s-a recunoscut statutul de utilitate publică.
Printre realizările importante obținute se numără Centrul Medical de Excelență — Renașterea, specializat în diagnosticarea precoce a cancerului de sân, genital și pulmonar. Totodată, Fundația a inițiat Unitatea mobilă de diagnostic pentru sân și col uterin, primul program de investigații medicale gratuite oferite femeilor din orașe mici și din mediul rural.
Pentru orice informații suplimentare, vă rugăm să accesați http://fundatiarenasterea.ro/.
*
(1) Perspectiva utilizată în analiza de costuri directe este cea a plătitorului (FNUASS/MS) și nu o perspectivă societală. În acest sens, structura de costuri directe a luat în considerare tarifele și prețurile publicate și utilizate de către CNAS în relația cu furnizorii de servicii de sănătate contractați. Costurile suportate direct de către pacienți nu au fost luate în calcul în analiza costurilor directe.
(2) În țări în care screening-ul populațional organizat este implementat de o perioadă de peste 10 ani, cum este cazul Norvegiei, 70-80% din cazurile noi de cancer de sân sunt descoperite în stadii incipiente de boală — 0, I și II
(3) Tratament oncologic — chirurgie/chimioterapie/hormonoterapie/terapie biologică/radioterapie