Pe site-ul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, la secțiunea Transparență decizională, a fost publicată Ordonanță de urgență a Guvernului pentru modificarea art. 58 alin. (4) și (5) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
Prin proiectul de ordonanță de urgență se modifică prevederile art. 58 alin. (4) și (5) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în sensul majorării cu 10% a nivelului indemnizației lunare pentru adultul cu handicap grav, respectiv a prestației sociale pentru copilul cu handicap grav, celelalte procente ale indemnizațiilor pentru persoanele încadrate în gradul accentuat sau mediu fiind menținute la aceeași valoare.
Beneficiile de asistență socială care se raportează la indicatorul social de referință (ISR).
Conform Institutului Național de Statistică (INS), valoarea ISR se actualizează, an de an, la data de 1 martie, cu rata medie anuală a inflației din anul precedent. Așadar, în contextul ratei inflației de 10,4%, valoarea ISR se va majora, din martie, de la 598 de lei, cât e în prezent, la 660 de lei.
Practic, majorarea cu 10% a nivelului indemnizației lunare pentru adultul cu handicap grav reprezintă 66 de lei în plus. De la 1 martie adultul cu handicap grav va primi o indemnizație lunară de 726 lei, adultul cu handicap accentuat va primi 495 lei, cel cu handicap mediu va primi 79,2 lei, iar copilul cu handicap grav va primi o prestație socială lunară de 462 lei, copilul cu handicap accentuat va primi 231 lei, respectiv 79,2 lei va primi copilul cu handicap mediu.
Articolul 58, alineatele (4) și (5) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2008, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și vor avea următorul cuprins:
” (4) Adultul cu handicap beneficiază, în condiţiile prezentei legi, de următoarele prestaţii sociale:
a) indemnizaţie lunară, indiferent de venituri:
(i) 80% din indicatorul social de referinţă, prevăzut de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare, pentru adultul cu handicap grav;
(ii) 53% din indicatorul social de referinţă, prevăzut de Legea nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pentru adultul cu handicap accentuat;
b) buget personal complementar lunar, indiferent de venituri:
(i) 30% din indicatorul social de referinţă, prevăzut de Legea nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pentru adultul cu handicap grav;
(ii) 22% din indicatorul social de referinţă, prevăzut de Legea nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pentru adultul cu handicap accentuat;
(iii) 12% din indicatorul social de referinţă, prevăzut de Legea nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pentru adultul cu handicap mediu.
(5) Părintele, tutorele sau persoana care se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului cu handicap în baza unei măsuri de protecţie specială, stabilită în condiţiile legii, beneficiază de prestaţii sociale, pe perioada în care îl are în îngrijire, supraveghere şi întreţinere, astfel:
a) 70% din indicatorul social de referinţă, prevăzut de Legea nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul copilului cu handicap grav;
b) 35% din indicatorul social de referinţă, prevăzut de Legea nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul copilului cu handicap accentuat;
c) 12% din indicatorul social de referinţă, prevăzut de Legea nr. 76/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul copilului cu handicap mediu.”
În Nota de fundamentare a Ordonanței de urgență a Guvernului pentru modificarea art. 58 alin. (4) și (5) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap se menționează:
„Din totalul de 893.686 persoane, care se află în îngrijirea familiilor şi/sau trăiesc independent (neinstituţionalizate), pentru un număr de 364.000 persoane, din care peste 317.000 adulți și 46.300 copii sunt încadrate în grad grav de handicap, realizarea de venituri din muncă reprezintă un obiectiv dificil de atins.
Ținând cont de nevoia de îngrijire necesară pentru persoanele încadrate în grad grav de handicap și susținerea cheltuielilor pentru nevoile zilnice de trai și având în vedere evoluția prețurilor la produsele de bază necesare traiului zilnic, care în anul 2023, față de anul 2024, au crescut cu 14.89% pentru mărfurile alimentare, 7,08% pentru mărfurile nealimentare și 11,25% pentru servicii, este necesară o intervenție rapidă care să asigure o mai bună adecvare a prestațiilor sociale acordate.
Este de menționat și faptul că se înregistrează din ce în ce mai multe solicitări cu privire la majorarea indemnizațiilor persoanelor încadrate în grad grav de handicap, prevăzute de art. 58 alin. (4) și (5) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în contextul în care au fost luate măsuri pentru creșterea nivelului pensiilor și al salariilor.”
Daniela Tontsch, președinta Consiliului Național al Dizabilității din România se opune vehement acestei inechități prin care persoanele cu handicap accentuat și mediu nu beneficiază de majorarea indemnizațiilor de handicap, având în vedere evoluția prețurilor la produsele de bază necesare traiului zilnic, care au crescut în ultimul an cu 14.89% pentru mărfurile alimentare, 7,08% pentru mărfurile nealimentare și cu 11,25% pentru servicii. Și aceste persoane au costuri asociate dizabilității, dar în mod special au nevoie de susținerea cheltuielilor pentru nevoile zilnice de trai.
„În prezentul Proiect de act normativ se menționează că modificările au loc luând în considerare drepturile constituționale referitoare la nivelul de trai și protecția persoanelor cu handicap și vreau să atrag atenția că toate persoanele cu dizabilități din România au aceste drepturi constituționale.
Îl rog pe premierul României, domnul Marcel Ciolacu, să ducă la îndeplinire promisiunea de majorare a indemnizațiilor persoanelor cu dizabilități, pe care a făcut-o în data de 29 noiembrie 2023, la întâlnirea cu reprezentanții CNDR. Atunci m-a privit în ochi și a afirmat că nu negociază cu noi majorarea indemnizațiilor, admite că sunt inacceptabil de mici și va dispune majorarea acestora. Pe lângă discriminarea persoanelor cu grade diferite de handicap, majorarea, conform acestui proiect de act normativ, cu 66 lei a indemnizației pentru adultul cu handicap grav este umilitor de mică”, a transmis Daniela Tontsch premierului Marcel Ciolacu.
Potrivit Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, propunerile, sugestiile şi opiniile cu privire la acest proiect pot fi transmise la adresa de e-mail dezbateri@mmuncii.gov.ro în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării pe site (26.02.2024 – 06.03.2024)
invit membrii ai guvernului sa traiasca cu indemnizatia de handicap sa traiasca o luna
invit membrii guvernului sa ne precizeze cate posturi de munca au fost scoase la concurs special pentru persoane cu dizabilitati