Emiterea documentelor de acreditare și licențiere pentru servicii sociale va fi posibilă doar după efectuarea de vizite în teren, iar furnizorii de servicii sociale din România au termen până la 31 decembrie 2024 pentru a obține autorizația de securitate la incendiu sau, dacă este cazul, un document justificativ care să confirme că spațiul în care se desfășoară activitatea nu necesită o astfel de autorizare, a anunţat Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, într-un comunicat de presă.
,,Guvernul a adoptat Normele metodologice la Legea nr.197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, urmare a modificărilor și completărilor aduse acesteia prin Legea nr. 100/2024 care reformează sistemul de asistență din România.
Actul normativ adoptat de Executiv stabilește că, în vederea licențierii și relicențierii serviciilor sociale, furnizorii de servicii sociale au termen până la 31 decembrie 2024 să obțină autorizația de securitate la incendiu sau, după caz, documentul justificativ din care să reiasă faptul că spațiul în care se asigură serviciul social nu se supune autorizării”, se arată în comunicat.
Potrivit sursei citate, Hotărârea de Guvern reglementează procedura de acreditare și cea de licențiere, urmare a modificărilor legislative intervenite referitoare la termenul de soluționare a cererilor, completarea etapelor procesului de acreditare și licențiere, prin includerea evaluării în teren, anterior acreditării și anterior emiterii licenței provizorii de funcționare, modificarea perioadei de valabilitate a licenței de funcționare provizorie etc.
De asemenea, o modificare importantă este posibilitatea de înregistrare a documentelor necesare în procesul de licențiere și acreditare într-o platformă online, denumită eRegistru, care va fi disponibilă imediat ce dezvoltarea sa va fi finalizată. Aceasta va include formulare revizuite și documente esențiale, precum certificatul de acreditare și rapoartele de evaluare.
Ministerul Muncii a evidenţiat importanța acestor reglementări în creșterea eficienței verificării respectării standardelor minime și în asigurarea respectării drepturilor fundamentale ale beneficiarilor serviciilor sociale.
Noile normele reglementează dispoziții tranzitorii de aplicare care aduc claritate și urmăresc aplicarea unitară a prevederilor legale, asigurând, totodată, că toate persoanele au dreptul la asistență socială, medicală, locuire demnă și independentă, dar și participare la viața socială.
,,Modificările și completările aduse Normelor metodologice vizează creșterea eficienței atât în ceea ce privește verificarea prealabilă a respectării standardelor minime, cât și prestarea serviciilor sociale prin respectarea drepturilor fundamentale ale persoanelor la asistență socială, asistență medicală, locuire, viață demnă și independentă și participare la viața socială”, a mai transmis ministerul Muncii.