Deputații europeni urmează să sprijine noile norme privind consolidarea drepturilor pasagerilor de tren din UE, inclusiv compensații mai mari în caz de întârzieri și mai multă asistență pentru persoanele cu dizabilități.
În fiecare an, pasagerii călătoresc aproximativ 500 de miliarde de kilometri pe rețeaua feroviară europeană, iar Parlamentul dorește să se asigure că aceștia sunt protejați. Deputații europeni vor vota azi, 15 noiembrie, pentru actualizarea drepturilor călătorilor din transportul feroviar. Actualizările propuse acoperă mai multe domenii cheie și s-ar aplica în toate țările UE și pentru toate tipurile de servicii feroviare. Acestea au fost aprobate de comisia parlamentară de transport la 9 octombrie.
Toate companiile feroviare din UE ar trebui să garanteze asistență gratuită persoanelor cu dizabilități sau cu mobilitate redusă. Acestea ar trebui, de asemenea, să asigure despăgubirea integrală pentru pierderea sau repararea echipamentelor de mobilitate.
În cazul în care trenul are o întârziere mai mare, pasagerii ar putea fie să solicite rambursarea întregului preț al biletului, fie să-și continue călătoria și să solicite o rambursare parțială. Deputații europeni susțin o creștere a compensației, în funcție de durata întârzierii. Asta înseamnă că pasagerii pot solicita echivalentul a 50% din prețul biletului pentru întârzieri cuprinse între 60 și 90 de minute – pe lângă drepturile pasagerilor de a-și continua călătoria –, față de 25% din preţul biletului pentru întârzieri între 1 şi 2 ore cât prevede legea existentă. Pasagerii ar avea dreptul la 75% din prețul biletului pentru o întârziere de 91 minute până la 120 de minute și 100% din prețul biletului pentru întârzieri mai mari de 121 de minute, față de 50% din preţul biletului pentru întâzieri de peste 2 ore.
,,Aceasta este o veste bună pentru toți călătorii europeni. Ne-am asigurat că pasagerii de tren vor fi despăgubiți în mod corect și rezonabil în caz de întârzieri. Când trenul are o întârziere de peste două ore, biletul va fi rambursat integral „, a declarat Renaud Muselier, deputat în Parlamentul European, negociatorul principal al Grupului PPE privind reforma legislației.
În prezent, doar cinci țări din UE aplică pe deplin normele existente privind drepturile călătorilor din transportul feroviar: Belgia, Danemarca, Italia, Olanda și Slovenia. Alții au scutiri pentru trenurile interne de lungă distanță și pentru serviciile transfrontaliere urbane, suburbane și regionale. Deputații europeni vor ca statele membre să renunțe la scutiri în termen de cel mult un an de la intrarea în vigoare a noilor norme.
Companiile feroviare vor trebui să furnizeze călătorilor mai multe informații despre normele existente, de exemplu prin includerea unor informații detaliate privind drepturile pasagerilor pe bilete. De asemenea, acestea vor trebui să fie mai transparente cu privire la termenele și procedurile pentru reclamații.
,,În cele din urmă, se iau măsuri importante pentru a se asigura că persoanele cu dizabilități și cu mobilitate redusă pot călători mai ușor. În loc să se înregistreze cu câteva ore în avans, ei se vor putea prezenta spontan la gară și vor cere asistență personală „, a explicat Renaud Muselier.