Persoanele cu dizabilități se confruntă adesea cu discriminare și excluziune socială. Acestora li se oferă foarte greu un loc semnificativ în societate. O categorie vulnerabilă o reprezintă copiii cu dizabilități. Felul în care ne purtăm cu aceștia ne definește ca societate. Copiii cu dizabilități au aceleași nevoi ca toți copiii: nevoia de afectivitate, de siguranță, de apreciere, de încredere în sine și de independență. Incluziunea și educarea lor necesită solidaritate, compasiune și nediscriminare.
Toții copiii vor să se joace. Copiii cu dizabilități nu sunt diferiți. Ei doresc să fie incluși. Pentru a promova o societate incluzivă, a fost realizat un scurt-metraj, de animație, intitulat ,,Ian”, inspirat din viața reală. Povestea este despre un băiețel cu dizabilități, pe nume Ian, născut cu paralizie cerebrală, care este determinat să ajungă pe terenul de joacă, în ciuda faptului că se confruntă cu discriminare și abuzuri din partea colegilor săi de joacă. Acest filmuleț emoționant încearcă să demonstreze importanța incluziunii sociale – copiii cu dizabilității pot și trebuie să fie integrați în societate.
,,Ian” a fost prezentat în cadrul Festivalului de Film ReelAbilities, de la New York, marți, 2 aprilie 2019, în Queens, și sâmbătă, 6 aprilie 2019, în Manhattan. Festivalul a adăugat o descriere audio pentru acest scurt-metraj animat, astfel încât persoanele nevăzătoare sau cele cu deficiențe de vedere să se poată bucura de independență la spectacolul din 6 aprilie.
„Ian” a fost premiat pentru publicul din întreaga lume pe YouTube și a fost difuzat în America Latină, simultan pe Disney Junior, Cartoon Network, Discovery Kids, Nickelodeon, PakaPaka și YouTube Kids, pe 30 noiembrie 2018.
Filmul animat „Ian” a pornit de la dorința și misiunea unei mamei de a-i educa pe agresorii fiului ei de pe terenul de joacă. Când și-a dat seama că nevoia de includere era mai mare decât un loc de joacă, ea a scris o carte și a pus bazele Fundației ,, Ian”, pentru a schimba atitudini și mentalități față de persoanele cu dizabilități. Ea a venit la MundoLoco, un studio de animație digitală de top, din America Latină, pentru a crea filmul de animație ,,Ian”, în scopul de a transmite mesajul incluziunii publicului din întreaga lume.
Filmul este fără cuvinte, o decizie intenționată pentru a face ca scurt-metrajul ,,Ian” să fie inclusiv și înțeles de toți oamenii.
,,Am muncit din greu pentru a-l face cât mai simplu și mai corect posibil, astfel încât să poată fi înțeles de un copil preșcolar, iar un adult să poată descoperi alte straturi ale povestirii”, a spus Gastón Gorali, cel care a scris scenariul filmului.
Universalitatea din spatele ideii filmulețului i-a atins imediat inima lui Gorali.
,,La prima întâlnire cu mama lui Ian, am simțit nevoia să fac ceva. Să mă implic. Povestea lui Ian a fost atât de transparentă, dură și, totuși, plină de speranță. Sentimentul de înstrăinare, de a fi exclus, ne este familiar tuturor. Nu trebuie să avem o dizabilitate pentru a experimenta în viața noastră izolarea și excluderea. Să luptăm cu acea forță care ne îndepărtează de ceea ce dorim să fim și să facem”, a povestit el.
Ian este elev în clasa a-IV-a care, la fel ca majoritatea elevilor, vrea sa se joace cu prietenii sai. Dar pentru că unii copii nu sunt obișnuiți cu cineva ca Ian – cineva care are paralizie cerebrală, folosește un scaun rulant și un computer pentru a comunica – îl hărțuiesc și nu îl includ în jocurile lor.
Ian dorește ca lumea să știe că el și alți copii ca el, se pot juca, de asemenea, dacă ceilalalți îi includ. ,,Pot să mă joc și să particip,” a spus Ian.
Filmul de animație ,,Ian” îi educă pe copiii de la locul de joacă. Acesta arată că toți copiii, cu dizabilități sau nu, sunt la fel, făcuți din același ,,material”.
Când mama lui Ian, Sheila Graschinsky, a văzut cum copiii care nu erau obișnuiți cu persoanele cu dizabilități i-au tratat fiul pe terenul de joacă, ea s-a hotărât să schimbe percepția oamenilor. Aceasta a scris o carte, numită ,,Darul”, despre viața de zi cu zi a unei familii care include persoanele cu dizabilități, pe care a înmânat-o copiilor care l-au agresat pe Ian”, a declarat ea pentru Variety. Dar faptul de a oferi cărți pe terenurile de joacă nu ar avea impactul amplu pe care ea și l-a dorit.
Pentru Sheila Graschinsky, mesajul filmului de animație ,,Ian” se extinde mult dincolo de leagăne și tobogane. Povestea lui Ian este cea a un băiat care încearcă să obțină accesul la ceva ce își dorește, ceea ce alți copii obțin cu ușurință. Persoanele cu dizabilități se luptă în mod regulat pentru accesul la spațiile publice, la locurile de muncă și la incluziunea socială. Atenția internațională pe care filmul o obține devine îi demonstrează mamei că ,,este posibilă o lume mai cuprinzătoare”.
,,Filmul este o oportunitate pentru întreaga societate, de a elimina barierele, zidurile și de a ne elibera de prejudecăți”, a spus Graschinsky. Filmul a fost creat pentru a ,,ghida (toți copiii) să obțină instrumente concrete, pentru a fi oameni ai solidarității”.
,,Ian” a avut premiera la Cannes, în mai 2018. A fost scris de Gastón Gorali (Metegol / Underdogs), produs de câștigătorul premiului Academiei de Film Juan José Campanella (The Secret in Eyes) și Fundația Ian, o organizație non-profit, fondată de mama lui Ian, care are ca scop de a face viața mai bună pentru familiile cu dizabilități. Filmul de animație ,,Ian” a câștigat numeroase premii la nivel internațional. De asemenea, s-a calificat și pentru ,,cea mai bună categorie de scurt metraj animat”, la Premiile Academiei din 2019.