Autor: Alice (Ciurez) Broinea
Cântatul la tobe reprezintă o activitate complexă care implică coordonarea mai multor membre pentru a crea un sunet ritmic. Învățând să cânte la tobe, oamenii își pot îmbunătăți capacitatea de a se concentra asupra sarcinilor, de a rezista impulsurilor de a acționa imediat și de a reduce neliniștea.
Un studiu care evaluează beneficiile emoționale ale tobelor pentru adolescenții cu autism se desfășoară în școlile din Anglia. Cercetările conduse de Universitatea din Essex au sugerat că adolescenții care au folosit tobele au prezentat mai puține semne de hiperactivitate și de neatenție.
Cercetarea a fost organizată de Clem Burke Drumming Project și finanțată de Fundația Waterloo. Acesta a implicat experți din campusul din Colchester, de la Universitatea din Chichester, de la King’s College din Londra și de la Hartpury din Gloucestershire.
Bateristul trupei Blondie, Clem Burke, a declarat: ,,Cercetarea implică conștientizarea mentală a tobelor”.
Autismul este o tulburare de neurodezvoltare pe tot parcursul vieții, care afectează percepția unui individ asupra lucrurilor care se petrec în jurul acestuia, împreună cu o interacțiune socială slabă cu ceilalți.
Potrivit statisticilor internaționale recente, 1 din 44 de copii au primit diagnosticul de autism în Statele Unite, iar datele înregistrate în ultimii ani în România indică o creștere continuă a numărului acestora.
În cadrul studiului, a fost monitorizat un grup de 36 de adolescenți, dintre care unii au primit două lecții individuale de tobe pe săptămână timp de opt săptămâni, iar alții nu au primit niciuna.
Scanările RMN ,,au identificat în mod clar regiuni ale creierului care răspund la stimulul combinării mai multor membre”, au spus cercetătorii.
,,Ceea ce observăm este că acei copii care învață să cânte la tobe nu se mai tem să facă greșeli. Când se opresc și fac o greșeală la tobe, pur și simplu iau o pauză, se resetează și continuă, nu e mare lucru, iar noi vedem că acest lucru se transferă în situația lor școlară, unde sunt fericiți să încerce, în loc să se teamă de eșec”, sustine Dr Ruth Lowry.
Lucrarea a fost publicată anul trecut în revista Proceedings of the National Academy of Sciences (revistă științifică multidisciplinară din America).
,,Studiul nostru oferă dovezi puternice că tobele nu numai că reduc hiperactivitatea și neatenția la adolescenții autiști, ci și întăresc conectivitatea funcțională în regiunile cerebrale responsabile de controlul inhibitor și de monitorizarea rezultatelor acțiunilor”, se arată în revista menționată mai sus.
Între timp, copiii de la cinci școli din Gloucester, Forest of Dean, Liverpool, Bedfordshire și West Sussex au luat lecții de tobe ca parte a studiului.
Burke, a cărui trupă a avut șase single-uri numărul unu în Marea Britanie, a spus că dorește ca tobele să fie incluse în curriculumul național al Angliei, subliniind că acest lucru ar putea fi un ,,atu” pentru copiii cu dificultăți de învățare.
Surse: Drumming for health and wellbeing | University of Essex