Curtea Constituțională (CCR) a respins miercuri, cu majoritate de voturi, sesizarea PNL depusă împotriva legii care majorează Indicatorul Social de Referință (ISR) de la 500 de lei la 1.200 de lei în următorii trei ani. În funcție de acest indicator, care a fost majorat cu 140%, se calculează indemnizația de handicap și alte ajutoare sociale.
Legea pentru modificarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, care prevede majorarea valorii ISR, a fost adoptată pe 13 octombrie de Camera Deputaților cu 164 de voturi pentru, 91 de voturi contra și 5 abțineri.
Liberalii afirmă că legea este impredictibilă și contradictorie și că nu indică sursele de finanțare pentru majorările propuse.
,,Cu majoritate de voturi, a respins, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate formulată de deputați aparținând Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal și a constatat că Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă este constituțională în raport cu criticile formulate”, transmite CCR.
Potrivit proiectului de lege, majorarea se va face în etape, parlamentarii stabilind că valoarea indicatorului social de referinţă creşte anual până la atingerea valorii de 1.200 de lei, după cum urmează:
a) la data de 1 ianuarie 2021 – 780 lei
b) la data de 1 ianuarie 2022 – 990 lei
c) la data de 1 ianuarie 2023 – 1.200 lei.
„Începând cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea indicatorului social de referinţă se modifică anual, prin Legea bugetului de stat, în funcţie de indicele de creştere a preţurilor de consum prognozat pe an/ an anterior”, se arată în proiectul de lege.
Impactul bugetar al creșterii într-un singur an era calculat de inițiatorul legii la 10,4 miliarde lei anual, sau 0,99 puncte procentuale din PIB (2019), în timp ce guvernul estima un impact bugetar anual de 856 milioane de lei lunar, adică peste 10 miliarde de lei anual. Având în vedere că Parlamentul a votat o creștere în etape, impactul bugetar ar urma să fie de circa 0,4% din PIB.
În ciuda creșterii prețurilor, valoarea ISR a rămas la nivelul de 500 lei, stabilit în 2008. Practic, timp de 12 ani, ajutoarele sociale au fost înghețate.
,,Raportarea prestaţiilor sociale la ISR şi plafonarea acestui indicator la nivelul stabilit în 2008 a făcut ca, în ciuda creşterii economice din ultimii ani, protecţia socială pe care o oferă statul român să fie tot mai precară şi insuficientă. Categoriile vulnerabile au fost excluse deliberat de la beneficiile creşterii economice. Astfel, ponderea gospodăriilor care nu au putut efectua la timp unele cheltuieli a crescut de la 23,8% în 2007 la 30% în 2018, INS”, precizează inițiatorii proiectului.
Liberalii susțin că Legea nu indică sursa de finanțare.
,,Dispozițiile Legii pentru modificarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă nu respectă reglementările de tehnică normativă în sensul în care reglementarea este impredictibilă și contradictorie. Este încălcat art.1 alin.(3) din Constituția României referitor la principiul securității juridice”, se arată în sesizarea PNL.
Ei mai menționează că pandemia de Covid-19 riscă să excludă de pe piaţa muncii şi să sărăcească sute de mii de oameni care, până recent, aveau un loc de muncă, transformându-i în şomeri, iar apoi în beneficiari de ajutoare sociale.
Sursa poate fi din bugetul subventiilor alocate partidelor! Partidele sa primeasca cotizatie de la sustinatori !
Sa le die rusine curtis Constitutiopnale, CEI CARE VA BATETI JJOC DE OAMENI IN SUFERINTA??..AVETI SALARII COLOSALE, PENSII SPECIALE SI NU AVETI FRICA DE DUMNEZEU,!!!SA NU CREDETI CA SINTETI NEMURIRORI,,EU AM IERTAT SI NU MI E FRICA DE DUMNEZEU CACI STIU CA AM FOST UN OM CORECT CARE A AJUTAT 30 DE ANI SUTE DE MII DE OAMENI DAR VOI??