Guvernul a adoptat, luni, 7 martie 2022, o Ordonanță de Urgență în vederea instituirii unor măsuri de sprijin și asistență umanitară, document care include și prevederi din sfera de competență a Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS).
,,Pe fondul conflictului armat din Ucraina, MMSS a luat o serie de decizii care vizează protecția persoanelor cu dizabilități, a persoanelor vârstnice dependente, precum și flexibilizarea condițiilor de acces pe piața muncii din România pentru cetățenii ucraineni. Astfel, persoanele cu dizabilități, însoțite sau neînsoțite, care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi intră în România, pot beneficia, la cerere, de serviciile sociale acordate în toate tipurile de centre rezidenţiale pentru persoane adulte cu handicap, respectiv locuinţe protejate, centre pentru viaţă independentă, centre de abilitare şi reabilitare, centre de îngrijire şi asistenţă sau în centre respiro/centre de criză”, anunță Ministerul Muncii și Solidarității, printr-un comunicat de presă.
Potrivit sursei citate, dacă la intrarea pe teritoriul României, persoanele cu dizabilități declară, în mod individual sau prin intermediul însoțitorului, că rămân în România, ele pot fi preluate, la cerere, în evidența Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului pentru a beneficia de serviciile acordate, în cadrul centrelor pentru persoane adulte cu handicap. Persoanele adulte cu dizabilități care nu dețin documente de identitate valabile vor fi comunicate Inspectoratului General pentru Imigrări, în vederea stabilirii regimului juridic, concomitent cu preluarea lor, la cerere, de către Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului, în vederea acordării serviciilor menționate anterior.
Finanțarea cheltuielilor aferente serviciilor sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilități va fi asigurată din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea MMSS.
,,De asemenea, persoanele vârstnice cu mobilitate redusă sau aflate în situație de dependență, care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi intră în România, beneficiază, la cerere, de serviciile sociale, în conformitate cu legislația privind asistența socială a persoanelor vârstnice. Autoritățile administrației publice locale pot angaja asistenți sociali sau alt personal de specialitate, după caz, în cadrul serviciilor publice de asistență socială de la nivel local și județean și în cadrul serviciilor sociale în care sunt beneficiari care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi intră în România, în funcţie de nevoile acestora, pentru o durată determinată”, se menționează în comunicat.
MMSS propune și soluții pentru facilitarea accesului cetățenilor ucraineni pe piața muncii din România, prin crearea cadrului necesar, pentru ca aceștia să-și poată asigura o sursă de venit din munca prestată.
MMSS a inițiat flexibilizarea procedurilor administrative referitoare la acordarea dreptului de ședere și de muncă pe teritoriul României, având în vedere inclusiv faptul că, dat fiind contextul în care aceștia sunt nevoiți să părăsească teritoriul Ucrainei, nu au posibilitatea să solicite viză de la misiunile diplomatice ale României în Ucraina și nu dețin asupra lor diplomele de studii/certificatele de calificare într-o anumită profesie.
Astfel, cetăţenii ucraineni care intră legal pe teritoriul României și care nu solicită o formă de protecție potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, pot fi încadraţi în muncă fără avizul de angajare prevăzut de Ordonanța Guvernului nr.25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României.
Documentul adoptat de Guvern vine și în sprijinul cetățenilor ucraineni care provin din zona de conflict armat și care nu dețin documente cu care să probeze calificarea profesională sau experiența în activitate, necesare ocupării unui loc de muncă în România.
,,În astfel de situații, ei se vor putea angaja în baza unei declarații pe propria răspundere, dată angajatorului român, că îndeplinesc condiţiile de pregătire profesională şi experienţă în activitate, necesare ocupării postului pe care urmează să fie încadrați în muncă, şi nu au antecedente penale care să fie incompatibile cu activitatea pe care o desfăşoară sau urmează să o desfăşoare pe teritoriul României”, mai transmite MMSS.
Actul normativ aprobat de Guvern stabilește că încadrarea în muncă a persoanelor care nu dețin documente doveditoare cu privire la calificări și experiență se face cu respectarea prevederilor din Codul muncii, în ceea ce privește verificarea prealabilă a aptitudinilor profesionale şi personale ale persoanei care solicită angajarea, respectiv stabilirea unei perioade de probă pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la încheierea contractului individual de muncă.
Această prevedere nu se aplică și cetățenilor din Ucraina care doresc să acceadă ori să exercite în România, în mod independent sau ca salariat, o profesie reglementată de legea română.
Potrivit MMSS, cetăţenii ucrainieni ajunși în România din cauza conflictului armat pot beneficia și de măsuri de stimulare a ocupării forţei de muncă, precum şi de protecţie în cadrul sistemului asigurărilor pentru şomaj, în condiţiile prevăzute de lege pentru cetăţenii români, cu condiția înregistrării la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
Broşura privind “Servicii gratuite oferite cetăţenilor ucraineni pentru integrarea pe piaţa muncii din România”/” Безкоштовні послуги для громадян України для інтеграції на ринок праці Румунії”/” Free services offered to Ukrainian citizens for integration into the Romanian labor market”, poate fi descărcată de aici.
Prevederile Ordonanței de Urgență aprobată de Guvern vizează cetățenii ucraineni și pot fi aplicate persoanelor de alte naționalități doar în condițiile respectării prevederilor Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, prin Inspectoratul General pentru Imigrări.