Avocatul Poporului solicită conducerii Școlii Speciale Gimnaziale nr. 4 București investigarea temeinică a oricăror suspiciuni de abuzuri asupra copiilor și sancționarea persoanelor ce se fac vinovate de acestea.
Avocatul Poporului a emis o Recomandare către conducerea Școlii Speciale Gimnaziale nr. 4 București, în care solicită, între altele, investigarea temeinică a oricăror suspiciuni de abuzuri exercitate asupra copiilor, în unitatea de învățământ, și sancționarea persoanelor care se fac vinovate de acestea sau de nerespectarea procedurilor de lucru, aprobate de conducerea unității școlare, realizarea unor modalități eficiente de monitorizare a activității instructiv-educative în cadrul unității de învățământ și analizarea posibilității de montare a camerelor de supraveghere în spațiile comune (holuri, săli de clasă, sala de mese, curtea unității școlare), elaborarea procedurilor specifice activității desfășurate, aprobate de conducerea școlii, cunoscute și asumate de către toți cei implicați în activitatea unității de învățământ, privind gestionarea situațiilor de criză (cu precizarea modalităților specifice de interventie — medicală, terapeutică, psihologică, psiho-educațională), conform standardelor de calitate aplicabile.
Recomandarea este urmarea anchetei efectuate de către personalul Avocatului Poporului la Școala Specială Gimnazială nr. 4 București, după primirea unei petiții în care organizația Centrul European pentru Drepturile Copiilor semnala existența unor acte de abuz, sub forma agresiunii fizice, emoționale și verbale, exercitate de către cadrele didactice asupra copiilor ( agresiuni fizice și verbale, copii legați cu funia pentru a fi duși la masă, lăsarea copiilor nesupravegheați la orele de curs, neacordarea de ajutor specializat — medical, psihologic — atunci când copiii semnalează probleme și ignorarea lor).
“În urma anchetei efectuate, personalul Avocatului Poporului a constatat, între altele, că Procedurile de lucru privind Protecția elevilor împotriva abuzurilor în școală, Procedura privind relația Școală-Familie și Procedura sistemului de control managerial privind relația personalului didactic cu elevii, elaborate în cadrul Școlii Speciale Gimnaziale nr.4 București și aprobate de conducerea unității de învățământ, nu dețin instrucțiuni specifice și clare referitoare la intervenția personalului în situații de criză/urgență și nu oferă soluții psiho-educaționale pentru restabilirea situației de echilibru și stabilitate a elevilor, necesare desfășurării activităților specifice procesului instructiv-educativ.
S-a mai constatat că nu se confirmă sesizarea privind legarea copiilor pentru a fi duși la masă, doamna director prezentând o frânghie, alcătuită din fire moi împletite, gen mohair, de culoare verde, prevăzută cu inele largi (care nu ar fi putut ține strâns încheietura mâinii unui copil), mânere de care copiii se țin singuri. Metoda are caracter educativ, având drept scop deplasarea copiilor în siguranță, fără ca aceștia să părăsească grupul sau să se piardă, ținând cont de deficiențele acestora, însă aceasta nu se regăsește în nicio procedură de lucru din cadrul unității școlare și nu este avizată de conducerea școlii.
Referitor la acte de abuz fizic și verbal, exercitate de cadrele didactice asupra copiilor în incita Școlii Gimnaziale nr 4 București, este posibil să se fi exercitat, deși nu există dovezi certe în acest sens. Imaginile video prezentate pot fi pe de o parte, imagini ale neprofesionalismului și ale lipsei de metode și tehnici adecvate de intervenție în astfel de cazuri, iar pe de altă parte, pot fi interpretate și drept consecințe și forme de manifestare ale unor afecțiuni și deficiențe ale copiilor, ce nu pot fi ținute sub control”, menționează Matei Vîrtosu, purtătorul de cuvânt al instituției Avocatul poporului, într-un comunicat.
Reprezentanții Avocatului Poporului au mai constatat că nu poate fi demonstrată afirmația conform căreia elevii sunt lăsați nesupravegheați la orele de curs.
Referitor la afirmația conform căreia elevilor nu li se acordă ajutor specializat (medical, psihologic), aceasta este parțial adevărată, dacă se face referire la absența procedurilor de lucru structurate, etapizate, clare, precise, unanim utilizate de către cadrele didactice și aprobate de conducerea unității școlare, conform prevederilor legale.
În urma anchetei, Avocatul Poporului a constatat că, în acest caz, nu au fost respectate o serie de prevederi din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului.
Întregul conținut al Recomandării poate fi consultat pe site-ul instituției, la secțiunea Recomandări — 2017.