Accesibilitatea este, practic, prima condiţie pentru a putea vorbi despre incluziunea reală a persoanei cu dizabilităţi în societate. Din păcate, în România, spațiul public nu este încă accesibil persoanelor cu dizabilităţi. În unele instituţii publice importante nu există rampe de acces în clădire sau acolo unde există, acestea sunt nefuncționale sau sunt construite necorespunzător.
Deşi, sub aspect legislativ s-au adoptat unele reglementări ce susțin accesibilizarea spațiilor pentru persoane cu dizabilități, cum ar fi Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, în practică, respectarea acestora lasă de dorit.
Potrivit unui studiu realizat de UpCounsel, România a obținut cel mai mic punctaj dintre toate țările europene în ceea ce privește accesul persoanelor cu dizabilități în transportul public, toalete publice, baruri, cafenele și restaurante. UpCounsel a acordat fiecărui stat membru al UE un punctaj de la 1 la 10.
,,Deși România are câteva locuri uimitoare de vizitat, precum bisericile de lemn din Maramureș sau Delta Dunării, din păcate, aceasta este cea mai puțin accesibilă destinație de vacanță din Europa. Cu un scor general de accesibilitate de doar 2,7, din păcate, este posibil să trebuiască să eliminați România din lista de posibilități dacă aveți nevoie de acces”, se arată în studiul celor dela UpCounsel.
De fapt, România a obținut un punctaj extrem de slab la categoria: toalete publice accesibile, ceea ce reprezintă un motiv de îngrijorare pentru persoanele cu dizabilități care doresc să viziteze obiectivele turistice.
Daniela Tontsch, președinta Consiliului Național al Dizabilității din România, spune că a trimis sesizări multor agenţi economici cu privire la lipsa accesului persoanelor cu dizabilități la spațiul public, însă nu a primit niciun răspuns.
,,Persoanele cu dizabilităţi din România sunt ignorate în general, nu avem acces la educație, sănătate, muncă, la spațiul public. Dacă nu avem acces în baruri, cafenele, restaurante, este pentru că agenţii economici consideră că nu avem ce cheltui în unităţile lor comerciale. Am trimis sesizări multor agenţi economici cu privire la lipsa accesului pentru persoanele dependente de scaunul rulant, nu am primit niciun răspuns. Am interacţionat direct cu angajaţi ai unor restaurante şi i-am rugat, pe fiecare în parte, să transmită şefilor lor că persoanele în scaun rulant nu au acces. Unii mi-au spus, parcă vorbiți între ei: „lăsați, că persoanele cu dizabilități nu au bani de cheltuit la restaurant”. Am observat că patronii reacționează la recenziile făcute pe Google, acolo deranjează puternic dacă dai o stea pentru lipsa accesibilității. Dar până la restaurant, ai de escaladat gropile din trotuare și bordurile de 30 cm, după ce ai ocolit pe carosabil mașinile parcate pe trotuar. Iar faptul că nu avem acces în toaletele publice este și mai descuranjant pentru noi să ieșim în oraș sau să călătorim”, a declarat Daniela Tontsch.
Călătoriile reprezintă un aspect important al vieții. Ținând cont de faptul că marea majoritate a lumii a fost închisă în ultimii doi ani, din cauza pandemiei, multe persoane pleacă în vacanțe de tip „bucket-list”, în timp ce altele aleg oferte ieftine de ultim moment. Cu toate acestea, pentru persoanele cu dizabilități, călătoriile pot fi o experiență complicată, deoarece cei care folosesc scaune cu rotile sau alte mijloace de mobilitate trebuie să și le planifice mai riguros.
Potrivit studiului realizat de UpCounsel, cea mai bine clasată națiune este Regatul Unit, care a obținut un scor de 7,3/10. Regatul Unit este locul potrivit dacă sunteți în căutarea unor mijloace de transport și toalete publice accesibile pentru persoane cu dizabilități.
Pe locul al doilea, la mică distanță, se află Spania, cu un scor de 7,1/10 în ceea ce priveste accesul persoanelor cu dizabilități la spațiul public. Chiar dacă nu s-a clasat pe primul loc, aceasta a obținut un punctaj constant și bun la toate categoriile.
Pe locul al treilea se află Italia, cu un scor de 6,8/10. Aceasta s-a clasat pe primul loc în ceea ce privește cafenelele, barurile și restaurantele accesibile, dar a obținut rezultate slabe în ceea ce privește toaletele publice accesibile și transportul public adaptat pentru persoanele cu dizabilități.
Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării s-a sesizat recent, după ce o tânără în scaun rulant a acuzat doi șoferi al Societății de Transport București că au umilit-o pe ea și pe mama ei.
Tânăra, care studiază în Spania, afirmă într-o postare pe Facebook, că șoferul unui autobuz a refuzat să le deschidă ușa, iar al doilea a refuzat să plece din stație până când ea și mama ei nu i-au mulțumit pentru ajutorul dat la urcarea în autobuz și a insultat-o pe mama tinerei.