
Marți, 4 noiembrie 2025, în cadrul Colegiului Național ,,Spiru Haret”, s-a desfășurat prima sesiune de formare a elevilor privind problematica respectării drepturilor omului în cazul persoanelor cu dizabilități, în cadrul Campaniei de formare și conștientizare referitoare la drepturile persoanelor cu dizabilități de a trăi în comunitate, de a munci, precum și la beneficiile educației incluzive și ale respectării drepturilor omului pentru toți.
Activitatea educativă a fost derulată sub patronajul Institutului Român pentru Drepturile Omului, prin participarea domnului director Adrian Bulgaru, în parteneriat cu Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități și cu Consiliul Național al Dizabilității din România.
Invitatul special al sesiunii de formare și educare a fost doamna Daniela Tontsch – președinta Consiliului Național al Dizabilității din România (CNDR), care a purtat un dialog deschis cu elevii claselora XI-a și a XII-a, de la Profilul Științe Sociale și Filologie. Tematica abordată a fost variată, pornind de la necesitatea de a respecta drepturile persoanelor cu dizabilități, la învățămintele care pot fi deduse dintr-o poveste de viață de succes, cu trimiteri la oportunități oferite prin educație pentru tinerele generații, prin prisma valorilor umaniste ale incluziunii sociale și toleranței.
,,Participarea la această sesiune de formare de la Colegiul Național „Spiru Haret” mi-a lăsat o impresie de profundă admirație și recunoștință. Am întâlnit elevi cu o remarcabilă deschidere spre înțelegerea valorilor umane și a drepturilor fundamentale. Prin întrebările și reflecțiile lor, au demonstrat nu doar o participare activă, ci și o maturitate reală în a percepe complexitatea vieții persoanelor cu dizabilități.
Am fost impresionată de modul în care au înțeles legătura dintre educație, empatie și responsabilitate socială. Elevii au privit problematica dizabilității nu din perspectivă teoretică, ci ca pe o realitate care ne privește pe toți – o realitate în care barierele nu sunt doar fizice, ci și atitudinale, culturale și emoționale.
Interesul lor autentic, dorința de a se informa și capacitatea de a privi dincolo de aparențe arată o generație tânără care învață să gândească incluziv și să pună preț pe demnitatea fiecărui om. Felicitări!”, a declarat Daniela Tontsch, președinta CNDR.

Mariana Comăniță, directorul Colegiului Național „Spiru Haret”, a prezentat invitaților câteva aspecte semnificative ale muncii elevilor, prin care aceștia se remarcă, alături de rezultatele bune la învățătură și a premiilor obținute în olimpiade și competiții școlare.
,,Salut inițiativa Institutului Român pentru Drepturile Omului, personal domnului director Adrian Bulgaru, de a organiza în acest an școlar sesiuni de formare cu elevii și cadrele didactice privind problematica respectului drepturilor omului în cazul persoanelor cu dizabilități.
Apreciez în mod deosebit colaborarea interinstituțională între colegiul nostru, IRDO, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități și Consiliul Național al Dizabilității din România. Elevii sunt impresionați de prezența în spațiul școlii a reprezentanților unor instituții diferite, dar care luptă pentru o cauză comună. Munca în format colaborativ a adulților constituie un exemplu de bune practici pentru tinerele generații, pe care îl pot aplica la rândul lor. Totodată, reunirea eforturilor mai multor instanțe sociale contribuie la promovarea unei culturi a respectului și a incluziunii sociale pentru persoanele cu dizabilități.
Prin valorificarea complementarității competențelor instituționale și prin implementarea unor programe comune de formare, cercetare și conștientizare, această colaborare contribuie la consolidarea unei culturi organizaționale și educaționale bazate pe principiile egalității de șanse, demnității umane și ale incluziunii sociale.
O astfel de cooperare asigură un cadru coerent de acțiune în direcția monitorizării și îmbunătățirii politicilor publice, facilitând totodată implicarea activă a mediului educațional în promovarea valorilor și standardelor internaționale privind drepturile persoanelor cu dizabilități”, a afirmat Mariana Comăniță.
Profesorul de științe socio-umane și filosofie, Cristina Ștefan, a vorbit despre necesitatea ca elevii să ducă în viața reală competențele și cunoștințele formate la clasă, subliniind rolul aplicabilității în învățarea autentică.
,,Într-o lucrare tradusă la noi cu titlul Spune adevărul puterii. Apărători ai drepturilor omului în acțiune, apărută la Editura Curtea Veche în anul 2009, Kerry Kennedy reunește o serie de cazuri în care drepturile omului sunt încălcate, dar există oameni care iau atitudine, denunță ceea ce nu este în regulă, sesizează forurile competente și așa mai departe. De exemplu, ca aplicații la o lecție dedicată drepturilor omului, în cadrul orelor de Filosofie, elevii au dezbătut în jurul particularităților unor situații dramatice de viață în care se află copiii exploatați prin muncă, copiii transformați în soldați în zonele de conflict, precum și alte teme, cum este aceea a sacrificiilor de onoare care, din păcate, încă se practică. În astfel de lecții cu un evident caracter aplicativ, faptul de a deține anumite informații de tip academic reprezintă doar punctul de plecare spre utilizarea lor în contexte de viață concrete.
Din experiența didactică, am constatat că învățarea autentică se realizează cu șanse bune de reușită doar dacă se poate face legătura între teorie și practica vieții de zi cu zi. Mai departe, un nivel mai bun de profunzime în înțelegerea tematicii abordate în lecție, cu semnificații nuanțate, poate fi atins atunci când elevii se întâlnesc cu persoane care vin să interacționeze cu ei în mod direct. Atunci, ceea ce în științele educației numim operaționalizarea conceptelor se împlinește efectiv, ca o demonstrație în mod real.
Așa s-a întâmplat, când în clasa elevilor de la profilul Științe sociale, a participat la o întâlnire pe care o putem numi de lucru doamna Daniela TONTSCH – președinte al Consiliului Național al Dizabilității din România. Elevii au pus întrebări diverse referitoare la provocările pe care le au persoanele cu dizabilități. Una dintre întrebări, care mi-a atras atenția în mod deosebit, a fost: Noi, tinerii, ce putem face pentru ca viața să fie mai bună?– în sensul: viața tuturor să fie mai bună, inclusiv a persoanelor cu dizabilități.
Atunci mi-am dat seama că transferul spre viața socială concretă a cunoștințelor despre drepturile omului a avut loc. Tocmai de aceea, mulțumesc în mod special doamnei Daniela TONTSCH pentru că a participat cu întreaga sa experiență de viață la ora noastră de filosofie. Mulțumesc, de asemenea, experților din cadrul Institutului Român pentru Drepturile Omului care au făcut posibilă această întâlnire cu valențe profund umane”, a declarat prof. Cristina Ștefan.
La rândul său, Adrian Bulgaru, director IRDO, a evidențiat obiectivele instituției privind educația pentru drepturile persoanelor cu dizabilități.
,,Institutul Român pentru Drepturile Omului (IRDO) își propune în mod constant să cultive și să consolideze respectul privind demnitatea persoanelor cu dizabilități, promovând o mai bună înțelegere a contribuției valoroase pe care acestea o pot aduce în societate.
Împreună cu Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) și Consiliul Național al Dizabilității din România (CNDR) am desfășurat prima sesiune de formare din cadrul Campaniei „Respectăm diferențele, celebrăm abilitățile” la Colegiul Național „Spiru Haret”, o instituție de învățământ de excepție, cu elevi care demonstrează prin rezultatele obținute un potențial ridicat. S-a urmărit astfel, printr-un efort comun, să dezvoltăm nivelul de conștientizare în rândul viitorilor adulți privind importanța respectării drepturilor persoanelor cu dizabilități și a demnității acestora, precum și necesitatea promovării incluziunii și a oportunităților egale, eliminarea prejudecăților și asumarea valorilor umaniste (respect, empatie, solidaritate).
Această activitate a adus în atenția tinerilor importanța recunoașterii potențialului persoanelor cu dizabilități și contribuția acestora la bunăstarea generală şi la diversitatea comunităţilor din care fac parte”.
Participarea și prezența doamnei Daniela Tontsch, președinta CNDR, a captat interesul tinerilor prin lecțiile de viață pe care dumneaei le-a făcut cunoscute acestora, cu elocvență și sensibilitate, oferind exemple de demnitate, luptă, încredere și muncă asiduă. Înțelegând rolul educației incluzive, tinerii au demonstrat implicare în susținerea persoanelor cu dizabilități și au manifestat deschidere către o mai bună cunoaștere și promovare a drepturilor acestora”, a declarat Adrian Bulgaru.
Elevii au discutat despre necesitatea incluziunii sociale și despre dificultățile pe care persoanele cu dizabilități le întâmpină în viața de zi cu zi, dincolo de bunele intenții privind aplicarea principiului șanselor egale în societatea contemporană.
Astfel, elevii participanți au avut ocazia de a înțelege, printr-o învățare autentică și experiențială, cum este posibilă respectarea drepturilor omului la noi în țară. Totodată, au conștientizat că ceea ce învață la orele de științe sociale are aplicabilitate directă în viața de zi cu zi.







