În data de 11 decembrie 2018, a avut loc webinarul ,,Comunicare incluzivă și accesibilă”, organizat de proiectul european ,,Bridging the Gap II” ((BtG-II). Acest webinar face parte dintr-un ciclu de douăsprezece sesiuni, în care se vor aborda diferite aspecte ale includerii persoanelor cu dizabilități în cooperarea pentru dezvoltare.
CNDR a fost reprezentat la webinar de Lavinia Elena Niculicea.
BtG-II urmărește să contribuie la incluziunea socio-economică, egalitatea și nediscriminarea persoanelor cu handicap prin instituții și politici mai incluzive și responsabile.
Comunicarea incluzivă este o abordare care încearcă ,,să creeze un mediu de comunicare favorabil și eficient, folosind toate mijloacele de comunicare disponibile pentru a înțelege și a fi înțeles” (Royal College of Speech and Language Therapists, 2003). De ea beneficiază toate categoriile de public, făcând informațiile clare, directe și ușor de înțeles.
Abordarea ia în considerare barierele din calea accesării informației și oferă oportunități pentru a formula observații. Furnizarea de informații clare și concise, orientate către un anumit segment de public, este importantă pentru a se asigura că toții utilizatorii au acces egal la informații. Deși vehiculul acestor informații se poate schimba, mesajul este același.
Convenția ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități (CRPD) oferă protecție specifică drepturilor omului pentru persoanele cu handicap, inclusiv accesibilitatea informațiilor și a comunicării. Convenția prevede că persoanele cu dizabilități au dreptul să beneficieze de cel mai înalt acces la informații fără discriminare pe criterii de dizabilitate. Articolul 9 din Convenție prevede accesul egal la tehnologiile informației și ale comunicațiilor, precum și obligația de a identifica și elimina barierele.
Recent, comunitățile online au devenit un mijloc important de interacțiune socială și trebuie să asigure standarde accesibile și incluzive de comunicare pentru a evita excluderea socială. Deși standardele de accesibilitate au fost elaborate pentru a face ca site-urile orientate către informații să fie mai incluzive pentru utilizatorii cu dizabilități, eforturi similare nu au fost dedicate standardelor de accesibilitate adaptate în mod special pentru comunitățile online, care sunt, în primul rând, orientate spre comunicații, cum ar fi mass-media socială.
Cea de-a cincea sesiune ,,Comunicare incluzivă și accesibilă” a încercat să arate importanța dizabilității în cadrul comunicării și cum pot fi conștienți participanții de barierele de comunicare cu care se confruntă persoanele cu dizabilități. Aceasta a prezentat sfaturi tehnice și cele mai bune practici pentru a face comunicarea accesibilă, cum se pot crea documente accesibile, prezentări și editări web, dar și ultimele tehnologii de asistență și formate alternative pentru a facilita accesibilitatea.
Ultima parte a webinarului s-a axat pe un dialog interactiv, oferind răspunsuri clare la întrebările participanților.
Webinarul a fost accesibil prin interpretarea în limbajul semnelor și a subtitrării.