La 1 septembrie isi va produce efectele OUG 60/2017, care a scos sute de persoane cu dizabilitati angajate in UPA la protest in fata Ministerului Muncii si Justitiei Sociale pentru a-si cere dreptul la munca. Presa a reflectat situatia pe larg, informatia a facut inconjurul lumii – fiind publicate 51 de articole in presa internationala, dar toate apelurile adresate ministerului, Guvernului Romaniei, au ramas fara ecou.
Cei 2000 de angajati cu dizabilitati a caror locuri de munca sunt puse in pericol de aceasta ordonanta au inceput sa primeasca preavizele de la angajatorii speriati ca nu vor putea sa faca fata noilor conditii de concurenta inegala de piata: UPA cu minimum 30 % dintre angajati cu dizabilitati – fata in fata cu firme care au resursa umana fara o astfel de problema.
“In 22 august, cand a avut loc protestul am inaintat un memoriu delegatiei conduse de Ministrul Comunicarii Publice si Dialogului Social – Gabriel Petrea, dar nici in ziua de astazi nu avem un raspuns de la Guvernul Romaniei. Cerinta noastra principala este amanarea, pana la data de 1 aprilie 2018, a intrarii in vigoare a prevederilor privind UPA din OUG 60/2017, fata de la 1 septembrie 2017 cum e prevazut in prezent, pentru ca intre timp sa poata fi luate masuri de suport a locurilor de munca a celor 2000 de persoane cu dizabilitati si tranzitie spre piata muncii. La 1 septembrie 2017, multi dintre cei 2000 care au fost obligati sa-si ceara demnitatea in strada, raman fara locuri de munca si unitatile protejate autorizate incep drumul spre faliment, in tacerea absoluta a Guvernului Romaniei”- declara Mihaela Munteanu, director de comunicare si advocacy FONSS- Federatia Organizatiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale.
Subiectul a ajuns pe agenda europeana. In data de 29 august, EASPD – Asociatia Europeana a Furnizorilor de Servicii pentru Persoane cu Dizabilitati ce reprezinta peste 15.000 de servicii de asistenta pentru persoanele cu dizabilitati din intreaga Europa, a solicitat Guvernului Romaniei sa revizuiasca OUG 60/2017 si sa intarzie intrarea acesteia in vigoare. Avand in vedere prioritatea Comisiei Europene de a aborda nivelurile ridicate ale somajului pentru persoanele cu dizabilitati, EASPD solicita, de asemenea, Comisiei Europene sa ceara revizuirea OUG 60/2017 de catre autoritatile romane.
http://www.easpd.eu/en/content/romanian-government-neglects-persons-disabilities-employment-rights-meet-eu-fiscal#
Agitatia la nivel European este justificata atat de incalcarea dreptului la munca al persoanei cu dizabilitati cat si de faptul ca odata cu intrarea in vigoare a OUG 60/2017 si aruncarea Unitatilor Protejate Autorizate in faliment, scade eficienta cheltuirii fondurilor europene in Romania, pentru ca peste 200 de UPA sunt infiintate prin Fondul Social European, la care se adauga sumele din trei apeluri de proiecte POSDRU (2009-2014), in domeniul economiei sociale, si prin care au fost finantate inclusiv unitati protejate. Majoritatea proiectelor prin care au fost dezvoltate structuri de economie sociala, inclusiv UPA, s-au finalizat in 2015-2016, deci sunt in perioada de sustenabilitate de minim 3 ani. Pe langa fondurile alocate prin FSE, mai sunt si structuri infiintate/dezvoltate prin alte fonduri cum ar fi Granturile SEE sau Elvetiene, gestionate in special prin FDSC.
Aceste investitii facute prin proiecte, pe baza unei politici de incluziune sustinute de Statul roman pana acum, se vor risipi odata cu intrarea in vigoare a OUG 60/2017, ceea ce ar putea atrage sanctiuni asupra modului in care Romania a cheltuit banii europeni.
OUG 60/2017 a intrat in data de 29 august in Parlament si amendamentele de la prima comisie din Senat sunt pentru amanarea termenului de intrare in vigoare. Comisia pentru buget, finante, activitate bancara si piata de capital a Senatului Romaniei a avut pe ordinea de zi de ieri, OUG 60/2017. Ordonanta a primit aviz favorabil cu amendamentul amanarii pana la 1 aprilie 2018 a modificarilor la art. 78 si mentinerii formei Legii nr. 448/2006 in forma de dinainte de OUG 60/2017. Ordonanta isi continua drumul in alte doua comisii permanente – cea de sanatate publica si cea de munca, dupa care va merge spre Camera Deputatilor, decizionala.
Chiar si cu acest amendament din Comisia de buget din Senat, OUG 60/2017 isi produce efectele de la 1 septembrie 2017, in lipsa unei interventii a Guvernului, urmand ca situatia sa se schimbe abia atunci cand Parlamentul isi va da votul final pe textul legislativ.
„Speram ca atat senatorii cat si deputatii, indiferent de partidul din care fac parte, vor sprijini modificarile agreate de 144 de ONG-uri membre in F.O.N.S.S. – Federatia Organizatiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale, RISE – Reteaua Romana a Intreprinderilor Sociale de Insertie prin Activitate Economica si DizabNet – Federatia Organizatiilor din Domeniul Dizabilitatii, precum si alte peste 100 de unitati protejate autorizate care s-au alaturat demersului.
Reamintim ca OUG 60/2017 creeaza prejudicii celor aproximativ 700 de unitati protejate din tara, in care lucreaza 3.900 de angajati, dintre care 2.000 sunt persoane cu dizabilitati, dar si mediului economic si institutiilor publice ce au 50 de angajati si nu au 4% dintre acestia persoane cu dizabilitati, si care acum vor plati o taxa lunara dubla la bugetul de stat/lunar/fiecare angajat cu dizabilitati pe care nu-l au.
Din pacate, in dorinta sa de a strange bani la buget, Guvernul nu a luat in calcul ca adoptarea OUG 60/2017 este o rusine pentru o tara cu cetateni demni, si ca sute de persoane cu dizabilitati locomotorii, nevazatori, deficiente de auz, dizabilitati intelectuale, deficiente somatice de lunga durata isi pot pierde locurile de munca, devenind astfel asistati sociali sau cersetori. De asemenea, Guvernul nu a luat in calcul ca un angajator poate angaja o persoana cu dizabilitati pentru o ora si isi deduce taxa la stat pentru o persoana – nefiind mentionat nicaieri in OUG 60/2017 ceva legat de timpul/norma de lucru a angajatului cu dizabilitati. In graba si fara consultare, Ministerul Muncii a dat aceasta OUG care dovedeste ca nici nu este interesat de ceea ce se va intampla in continuare cu persoanele cu dizabilitati angajate, altfel ar fi trebuit sa inteleaga ca schimbarea statutului UPA nu se poate face fara masuri tranzitorii de cel putin 6 -12 luni, iar aceste masuri lipsesc cu desavarsire din textul ordonantei”, mentioneaza Mihaela Munteanu, director de comunicare si advocacy FONSS- Federatia Organizatiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale.
Tribunalul Iasi a admis primele trei actiuni in care persoane cu dizabilitati de auz angajate pana la 1 septembrie 2017, in unitati protejate autorizate, dau in judecata Guvernul Romaniei si Ministerul Muncii si Justitiei Sociale pentru „incalcarea dreptului la munca si masuri discriminatorii, prin adoptarea OUG 60/2017”.