Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, anunță că elevii cu dizabilităţi şi cerinţe educaţionale speciale (CES) – cu excepţia nivelului 5 de intervenţie – vor fi preluaţi în învăţământul de masă gradual, pe măsură ce acesta va dispune de resurse umane şi de infrastructură adecvată. Anunțul Ministrului vine în urma dezbaterii (în format hibrid) cu numărul 58 din calendarul de consultări privind proiectele de legi ale educației.
La eveniment au participat 700 de persoane: directori ai Centrelor Şcolare pentru Educaţie incluzivă şi ai şcolilor gimnaziale speciale din ţară, precum şi inspectorii şcolari pentru învăţământ special, iar subiectele dezbătute au fost statutul învăţământului special, incluziunea şi echitatea reflectate în proiectul legii învăţământului preuniversitar.
„A fost un dialog pertinent, generator de idei şi soluţii proactive în ceea ce priveşte strategia de incluziune şcolară şi de abordare operaţională, etapizată şi flexibilă a nivelelor de suport, oferite copiilor cu dizabilităţi şi cerinţe educaţionale speciale. Propunerile primite pot îmbunătăţi implementarea unui mecanism de incluziune flexibil, adaptabil abilităţilor diferite şi specificului fiecărui copil, în parte, nefiind nicidecum vorba de o ,,incluziune forţată”, a declarat ministrul Educaţiei.
De asemenea, acesta a precizat că, în condițiile evidențierii importanței susținerii învățământului special, ,,integrarea elevilor cu CES în învățământul de masă se va face gradual, doar în măsura în care la nivelul unităților de învățământ preuniversitar de masă vor fi asigurate condițiile specifice din perspectiva existenței resursei umane calificate (consilieri, profesori de sprijin și cadre didactice formate pentru educația copiilor cu CES), precum și din perspectiva existenței infrastructurii dedicate (cabinete psihopedagogice, camere resursă…)”.
Noua lege a Educației prevede cinci niveluri de sprijin pentru copiii cu cerințe educaționale speciale (CES), primele patru cu aplicare în învățământul de masă. Potrivit Ministrului Educației, nivelurile vin în întâmpinarea cerințelor educaționale ale elevilor, oferindu-le atât flexibilizarea predării, cât si intervenții specifice: logopedie, kinetoterapie, consiliere școlară, intervenții psihologice, precum și adaptări și modificări curriculare, diverse tipuri de asistență psihopedagogică.
Sorin Cîmpeanu subliniază că, în funcție de nivelul de sprijin, vor fi elaborate instrumente metodologice specifice care să asigure operaționalizarea și funcționalitatea acestora, prin strategii de adaptare, tehnologii asistive și de acces și planuri educaționale personalizate.
Centrul Național de Educație Incluzivă este cel care va gestiona componenta de formare a cadrelor didactice în domeniul educației incluzive și componenta de programe naționale de cercetare cu impact major privind politicile incluzive, instrumentele administrative, programele și practicile incluzive.
,,Incluziunea și echitatea vizează oferirea de educație de calitate pentru toți, respectându-se diversitatea, abilitățile diferite, specificul fiecărui copil, caracteristicile, expectanțele privind procesul de învățare al elevilor și comunităților din care aceștia fac parte și pune accent pe îmbunătățirea permanentă a serviciilor educaționale, psihopedagogice și sociale oferite tuturor membrilor comunității.
Diversitatea în educație presupune acceptare și promovarea profilului identității individuale bazat pe particularități personale, puncte forte, valori, comportamente adaptative, abilități, interese și perspective diferite”, a concluzionat Ministrul Educației.
Tot ce s-a discutat acolo, va lua forma odata cu infiintarea Centrul Național de Educație Incluzivă… Care spunea ca are nevoie de doi(2) ani sa se dumireasca care e treaba. Spor si ce sa zic.. Sa nu va corupeti prea usor, ca la acest capitol e clar ca se trage de bani in jos…. Ca pana acum in educatie in general…