Primul lung-metraj din România în care persoanele surde și limba semnelor române se află în prim-plan se va lansa în primăvara următoare și va oferi o poveste de viață despre două lumi și culturi diferite care se intersectează în moduri neașteptate, informează Asociația Națională a Surzilor din România (ANSR).
,,Asociația Națională a Surzilor din România (ANSR) a organizat pe data de 26 august 2024, la Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa”, castingul pentru rolurile principale și secundare oferite actorilor cu deficiențe de auz în prima producție cinematografică de lung-metraj care va evidenția limba semnelor române – limba maternă a comunității surzilor din România”, a transmis ANSR, într-un comunicat de presă.
După o analiză amănunțită, ANSR, alături de regizorul Octavian Iacob și echipa de proiect, a acordat rolurile principale pentru personajele surde lui Jeni Ion și Eduard Iacovache, doi tineri apreciați și binecunoscuți în comunitatea surzilor din țara noastră. Jeni o va interpreta pe Alexia, angajata unei mari companii, în vreme ce Eduard va fi Sergiu, colegul ei de muncă și un bun prieten, membru într-o familie puternică, dar și trecută prin încercări. Mihai – cel de-al treilea personaj-cheie, un tânăr auzitor, inteligent, dar superficial, va fi interpretat de Paul Diaconescu și va intra într-o lume unde se aude în primul rând cu inima. Va putea dragostea adevărată să treacă peste prejudecăți și să vindece răni vechi? La această întrebare filmul va avea răspunsul său bilingv.
„Este o mare victorie culturală pentru noi, vom avea ocazia să ducem la cel mai înalt nivel aspecte mai puțin cunoscute publicului larg despre persoanele surde, limba semnelor și această frumoasă minoritate cultural-lingvistică din țara noastră. Nu ați mai trăit așa ceva până acum și veți trece printr-un ,,roller-coaster” de sentimente și emoții alături de noi”, a afirmat Bogdan Anicescu, directorul ANSR și managerul proiectului.
„Încă de când am realizat primul scurt-metraj cu această temă și în această lume a tăcerii am simțit că sunt atâtea lucruri care merită arătate, merită descoperite de cât mai mulți oameni! Ne-am propus să facem un proiect diferit, să oferim cinematografiei românești o poveste pe care să nu o uite, și ne așteaptă un drum greu, dar foarte frumos, un drum la finalul căruia vom descoperi cât de puternică poate fi liniștea și cât de zgomotoase pot fi mâinile”, a precizat Octavian Iacob, regizorul filmului.
„Sunt foarte multe lucruri pe care auzitorii nu le cunosc despre surzi. Și ei pot trăi muzica, petrec, se simt bine, râd, dar și suferă, au familii, prieteni, au locuri de muncă… Ne dorim să arătăm cât mai multe asemenea lucruri și să oferim beneficiarilor noștri un mare motiv de sărbătoare în 2025, știm că vom reuși!”, a adăugat Elisabeta Paraschiv, vicepreședintele ANSR.
Filmările vor avea loc în luna octombrie 2024, în București, iar în producție vor fi implicate peste 40 de persoane cu deficiențe de auz – ca actori, figuranți, consultanți și voluntari. Din distribuție mai fac parte, printre alții, actorii cu deficiențe de auz: Claudia Lungu, Diana Timari, Alin Firu, Gabriel Baicu, Ștefan Chitoroga-Verok, Vlad Perianu, Andreea Darie, Diana Ionescu și Iuliana Dinică. Alături de aceștia, nume consacrate din teatrul și filmul românesc vor apărea în roluri-cheie, a căror identitate se va anunța în perioada următoare, mai informează ANSR.
Mai multe informații despre proiect pot fi găsite accesând pagina oficială de Facebook https://www.facebook.com/dragostefaracuvinte
Proiectul „Dragoste Fără Cuvinte: primul lung-metraj pentru persoanele surde din România” este derulat de Asociația Națională a Surzilor din România și finanțat prin programul În Stare de Bine, susținut de Kaufland România și implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile.
Alți sponsori ai proiectului: Audionova, Autosoft, Glovo și Seroussi.
*****
Despre ANSR
Asociația Națională a Surzilor din România (ANSR) este o organizație neguvernamentală cu o istorie de 105 ani, dedicată promovării drepturilor și intereselor persoanelor cu deficiențe de auz. Înființată în 1919, ANSR este organizația reprezentativă la nivel național și internațional pentru persoanele cu deficiențe de auz, fiind membră a Federației Mondiale a Surzilor și a Uniunii Europene a Surzilor. Prin cele 37 de filiale, ANSR oferă anual peste 100.000 de servicii către aproximativ 5000 de beneficiari.
Organizația militează pentru incluziunea socială și egalizarea șanselor, susținând recunoașterea Limbii Semnelor Române și rolul interpretului LSR în societate. ANSR este implicată activ în consultările publice privind politicile sociale, organizând permanent acțiuni cultural-recreative și implementând proiecte majore de accesibilitate.
Pentru mai multe informații accesați pagina de Facebook www.facebook.com/asociatiasurzilor și site-ul oficial www.ansr.org.ro
Despre programul În Stare de Bine
În Stare de Bine este un program anual de finanțare ce oferă granturi nerambursabile în valoare totală de 1 milion de euro pe an organizațiilor neguvernamentale din România. Programul este implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, cu susținerea financiară a Kaufland România.
Obiectivul programului este creșterea calității vieții locuitorilor din comunitățile rurale și urbane prin sprijinirea inițiativelor care au un impact pozitiv în trei domenii esențiale – cultura, sportul și viața sănătoasă – și care se adresează grupurilor vulnerabile și comunităților din care acestea fac parte.
În acest an, în mod excepțional, criza umanitară din Ucraina a determinat reorientarea parțială a programului către sprijinirea migranților și refugiaților alungați de război din țara vecină.
Pentru mai informații, accesați www.instaredebine.ro.
Despre Kaufland România
Kaufland se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu 1.300 de magazine în 8 țări, 132.000 de angajați și o rețea de 149 de magazine în România. Asumarea responsabilității ecologice și sociale este un aspect esențial al politicii corporative Kaufland. Crezul companiei constă în ideea că lumea poate fi un loc mai bun prin implicarea fiecăruia, de aceea, în 2018, Kaufland a dezvoltat platforma „Implicarea face diferența”, sub umbrela căreia sunt comunicate toate acțiunile de responsabilitate socială. Cea mai mare parte a proiectelor CSR ale companiei sunt desfășurate în parteneriat cu asociații nonguvernamentale regionale sau naționale și urmăresc implementarea de programe sociale complexe ce se adresează unor grupuri mari de beneficiari.
Pentru mai multe detalii vizitați www.kaufland.ro.
Despre Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile
Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile (FDSC) este o organizație neguvernamentală, independentă, înființată în anul 1994, care promovează o societate civilă puternică și sustenabilă, ce contribuie la apărarea valorilor democratice prin sprijinirea actorilor societății civile, mobilizarea de resurse, încurajarea unui mediu favorabil și întărirea cooperării cu celelalte sectoare.
Mai multe detalii sunt disponibile la www.fdsc.ro.