Pe 21 octombrie 2020, a fost aprobată o reformă a drepturilor călătorilor din transportul feroviar, care va consolida drepturile tuturor călătorilor, în special ale celor cu handicap sau cu mobilitate redusă. 

Potrivit Comisiei Europene, regulamentul revizuit prevede dreptul de a beneficia de asistență la îmbarcarea și debarcarea din trenuri și se va aplica tuturor trenurilor regionale și de lung parcurs din UE, cu condiția să fie prezenți membri calificați ai personalului. Printre alte îmbunătățiri se numără un acces mai bun la informații, o mai bună formare a personalului și norme mai clare privind despăgubirile pentru echipamentele de mobilitate pierdute sau deteriorate.  De asemenea, termenul în care persoanele cu handicap sau cu mobilitate redusă care necesită asistență trebuie să notifice acest lucru în avans va fi redus de la maximum 48 de ore la 24 de ore, iar modalitățile voluntare pentru instituirea unor perioade de notificare prealabilă mai scurte vor fi încurajate.

,,Când a fost lansată revizuirea drepturilor călătorilor din transportul feroviar, am avut mari speranțe. De fapt, odată cu ratificarea Convenției Națiunilor Unite privind drepturile persoanelor cu dizabilități (UNCRPD), am știut că instituțiile UE și statele membre s-au angajat să ofere accesul egal al persoanelor cu dizabilități la servicii transport. În cele din urmă, a existat ocazia pentru noi de a obține dreptul de a face acele călătorii spontane, de ultim moment, pe care majoritatea oamenilor le consideră normale. Din păcate, acordul politic pe care Comisia pentru transport a Parlamentului European este pe cale să îl adopte nu prea oferă acest lucru. Totuși, ceea ce acesta face este să scurteze durata de rezervare pe care trebuie să o oferim companiilor feroviare pentru a primi asistență de la 48 de ore la 24 de ore. Dar nici asta nu se va întâmpla imediat, deoarece statele membre au insistat asupra faptului de a amâna această dispoziție până în iunie 2026”, au precizat reprezentanții Forumului european pentru persoane cu dizabilități (EDF).

Membrii EDF consideră că acordul politic include unele prevederi progresive. De exemplu, aceștia salută faptul că dreptul la informații accesibile va fi consolidat, că rezervarea asistenței va fi gratuită și că echipamentele de mobilitate vor fi mai bine protejate, dar spun că impresia generală este aceea a unei oportunități ratate de a oferi acces egal la călătoriile cu trenul.

„Pentru a obține un acces egal la transportul feroviar, aveam nevoie de pași uriași – ceea ce avem în schimb sunt pași mici”, spune președintele EDF, Yannis Vardastakanis.

Yannis Vardastakanis susține că numeroasele bariere în calea accesului sunt rezultatul direct al conștientizării deficitare a personalului feroviar cu privire la nevoile călătorilor cu dizabilități. O instruire adecvată poate face o mare diferență. Din păcate, acordul nu  se ridică la nivelul așteptărilor lor în acest domeniu.

EDF își exprimă îngrijorarea cu privire la faptul că regulamentul nu exclude în mod specific cererile de ,,a dovedi” handicapul. Multe dizabilități sunt invizibile și nu toată lumea are un document oficial care să demonstreze că are dreptul la asistență. EDF consideră total inacceptabil ca personalul feroviar să solicite aceste informații. De asemenea, sunt de părere că dreptul lor de a fi implicați în luarea deciziilor, în formare și aplicare nu este suficient recunoscut în text.

,,Vrem să le mulțumim cu căldură celor din Parlamentul European care au luptat pentru un acord mai bun și care împărtășesc dezamăgirea noastră. Lupta pentru egalitate continuă”, a mai precizat președintele EDF.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.