Guvernul a aprobat, în cadrul ședinței de joi, majorarea la 3.300 lei lunar a salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, începând cu 1 octombrie 2023, ceea ce reprezintă o creștere de 10% față de luna septembrie 2023, anunță Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS).

,,Guvernul a aprobat Hotărârea pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, care prevede majorarea nivelului acestuia la 3.300 lei lunar, fără indemnizații, sporuri şi alte adaosuri, începând cu data de 1 octombrie 2023, față de 3.000 lei în prezent”, se arată într-un comunicat al Ministerului Muncii.

Potrivit sursei citate, măsura adoptată urmărește reducerea numărului angajaților aflați în risc de sărăcie și excluziune socială și va avea efecte pozitive la nivel social, prin stimularea ocupării și prin creşterea puterii de cumpărare a acestora.

Această majorare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată reprezintă o valoare netă a salariului de 2.079 lei, față de 1.898 lei, cât era până acum. Tariful orar va fi de 19,960 lei/oră pentru un program normal de lucru în medie de 165,333 ore/lună.

„Prin prezentul act normativ se propune ca salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată să fie majorat la 3.300 lei lunar începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri de guvern, ceea ce reprezintă o creştere de 10% faţă de luna septembrie 2023. În luna septembrie din anul 2023, tariful orar este de 18,145 lei/oră pentru un program complet de lucru 165,333 ore pe lună, iar din luna octombrie 2023 tariful orar va fi de 19,960 lei/oră pentru un program complet de lucru de 165,333 ore/lună”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Astfel, începând cu octombrie 2023, indemnizația pentru însoțitor primită prin Primărie de către persoanele cu dizabilități va crește la 2.079 lei, față de 1.898 lei, cât era până acum.

,,Pensionarii de invaliditate încadrați în gradul I de invaliditate au dreptul, în afara pensiei, la o indemnizație pentru însoțitor, în cuantum fix. Cuantumul indemnizației pentru însoțitor se stabilește anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat și nu poate fi mai mic decât salariul de bază minim brut pe țară, se precizează în Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Această indemnizație se acordă, în afara pensiei, celor care beneficiază de pensie de invaliditate și nu au cerut un asistent personal.

Indemnizația de însoțitor primită, prin CNPP (Casa de Pensii), de către persoanele cu dizabilități (care au un asistent personal), va rămâne la același cuantum de 1.427 lei.

Ținând cont de diferența de 652 lei dintre dintre cuantumurile indemnizațiilor de însoțitor primite prin Primării și cele primite prin Casele Județene de Pensii, persoanele cu handicap grav care au și calitatea de pensionari de invaliditate încadrați în gradul I, cu asistent personal, pot beneficia de cuantumul mai mare al indemnizației de însoțitor, în baza unei cereri adresate DGASPC.

Potrivit MMSS, de majorarea salariului de bază minim la 3.300 de lei vor beneficia 1.867.588 de salariați. Măsura adoptată nu se aplică salariaților din agricultură și industrie alimentară, pentru aceste categorii aplicându-se prevederile legale actuale.

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a lansat, în data de 20 septembrie 2023, în dezbatere publică, proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.

Proiectul de hotărâre și nota de fundamentare pot fi consultate aici: https://mmuncii.ro/j33/index.php/ro/transparenta/proiecte-in-dezbatere/7040-20230920_hg-salariu-minim-brut-pe-tara

9 Comments

  1. As vrea sa știu dacă în județul Iași în comuna Cristești au fost alocat bani pentru asistenții personali de la primărie pe luna septembrie

  2. Vișan adrian

    Însoțitorii persoanelor cu handicap din jud. Mehedinți nu au primit indemnizațiile cuvenite pe iuna noiembrie. De ce?

  3. Pătrașcu Adela

    Aș vrea să știu dacă în comuna Moșoaia au fost alocați la primărie pe luna decembrie ?

  4. Cerce Tiberiu

    Indemnizația reprezentantului legal al persoanei cu handicap grav pe care o primește un pensionar din sistemul public separat de pensia lui , ESTE CONSIDERATĂ VENIT SAU UN BENEFICIU NECONTRIBUTIV ?

  5. indemnizatia ( salariul) asistentului personal poate fi poprit(executat de executor judecatoresc)?

  6. Dineata Petrica

    o persoana cu handicap accentuat poate beneficia de insotitor?

  7. Buna ziua ! Va rog sa m-a ajutați cu un răspuns …. Cine poate sa ia indemnizația pentru însoțitor in afara de însoțitor ?

    • Daniela Tontsch

      Articolul 42 (1)
      Adultul cu handicap vizual grav poate opta pentru asistent personal sau indemnizație de însoțitor.
      (2) Persoanele cu handicap grav care au și calitatea de pensionari de invaliditate încadrați în gradul I de invaliditate pot opta pentru indemnizația pentru însoțitor prevăzută de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, sau pentru asistent personal. Dreptul de opțiune se menține și în cazul trecerii pensionarilor de invaliditate la pensia pentru limită de vârstă.
      (3) Invalizii de război care au și calitatea de persoane cu handicap grav și sunt pensionari de invaliditate gradul I beneficiază atât de dreptul prevăzut la alin. (2), cât și de dreptul prevăzut la art. 3 din Legea nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R., cu modificările și completările ulterioare.
      (4) Părinții sau, după caz, reprezentanții legali ai copilului cu handicap grav, persoana sau familia care a primit în plasament un copil cu handicap grav, adulții cu handicap grav ori reprezentanții legali ai acestora, cu excepția celor cu handicap vizual grav, pot opta între asistent personal și primirea unei indemnizații lunare.
      (5) Opțiunea se exprimă prin cerere adresată în scris direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului București, și devine valabilă numai pe baza acordului exprimat în scris al acestora.
      (6) Direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului București, vor comunica angajatorului, în termen de 5 zile, acordul pentru opțiunea exprimată în condițiile prevăzute la alin. (5)

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.