În anumite condiții, neasfaltarea, de către autoritățile locale, a unei porțiuni de drum sau trotuar poate fi considerată o discriminare, se arată într-o hotărâre din vară a Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD). Mai precis, este vorba despre cazurile în care neasfaltarea unei străzi împiedică o persoană cu dizabilități, utilizatoare a unui scaun rulant, să aibă acces la strada principală, și astfel îi este îngrădit accesul la viața comunității și libertatea de mișcare.
Potrivit Hotărârii CNCD nr. 603/2021, o asociație ce activează în sprijinul persoanelor cu dizabilități locomotorii (neuropatia Charcot Marie Tooth şi alte boli neuromusculare similare), a reclamat că unul dintre membrii acesteia nu are acces la strada principală din localitate, deoarece primăria nu a asfaltat o porțiune de drum, de aproximativ 400 de metri, din fața casei acestuia. Pe lângă faptul că libertatea de mișcare i-a fost îngrădită, persoana cu dizabilități a reclamat și pagube materiale semnificative, fiindu-i distruse două mijloace de deplasare adaptate.
Asociația reclamantă precizează faptul că a încercat, în baza dreptului de reprezentare a membrilor, să aibă un dialog cu primăria comunei, însă această problemă nu a fost rezolvată nici până în prezent, deşi s-au făcut lucrări de reabilitare pe străzile învecinate celei pe care locuia persoana cu dizabilități.
,,Petenta consideră că a epuizat toate mijloacele de comunicare cu Primăria Schitu, iar în acest context, se vede nevoită să înainteze sesizarea prezentă considerând că în cazul beneficiarului se poate vorbi de o discriminare care se perpetuează de ani de zile, fiindu-i îngrădit accesul la viaţa comunităţii din care acesta face parte. În concluzie, petenta consideră ca tratamentul aplicat beneficiarului asociației poate fi considerată discriminare având în vedere faptul că acestuia i se creează și pagube materiale, fiindu-i distruse scaunele rulante”, se arată în hotărârea CNCD.
Pe de altă parte, primăria susține că strada unde locuiește persoana cu dizabilități este prevăzută în planul de achiziții privind asfaltarea străzilor din localitate, urmând ca lucrarea de infrastructură, care cuprinde și asfaltarea drumului de acces al persoanei reclamante la strada principală, să fie demarată după ce vor fi alocate fondurile necesare de către autorități.
Având în vedere faptul că, așa cum susține Curtea Constituțională, “principiul egalităţii implică un tratament egal pentru toţi cetăţenii aflaţi în situaţii egale”, CNCD a decis că e vorba despre o discriminare directă.
Se poate vorbi despre discriminare directă atunci când sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
- existența unui tratament diferențiat manifestat prin: orice deosebire, excludere, restricție sau preferință;
- existența unui criteriu de discriminare;
- existența unui raport de cauzalitate între criteriul de discriminare și tratamentul diferențiat;
- tratamentul diferențiat trebuie să aibă ca scop sau efect restrângerea, înlăturarea, folosinței sau exercitării în condiții de egalitate a drepturilor omului și a libertăților fundamentale sau a unui drept recunoscut de lege;
- existența unor persoane sau situații aflate în poziții comparabile.
„Prin urmare, având în vedere întregul complex de împrejurări şi documentele existente la dosar, Colegiul constată că se poate reține existența faptei de discriminare, conform art. 2, alin. 1 din OG nr. 137/2000”, se mai precizează în hotărârea CNCD din vară.
Potrivit hotărârii, CNCD a stabilit aplicarea unei amenzi contravenționale cu avertisment primăriei reclamate și i-a recomandat ,,să ia măsurile necesare în vederea facilitării și permiterii accesului persoanelor cu dizabilități conform prevederilor legale, până la demararea și finalizarea lucrărilor conform planurilor de achiziții publice. Prin amenajarea mai multor căi de acces disponibile se va facilita accesul persoanelor cu dizabilități în zonele corespunzătoare și se va asigura rezolvarea nevoilor acestor persoane”.