Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a republicat recent un proiect de ordin care obligă operatorii de transport public să ofere informații utile, clare și corecte cu privire la accesul persoanelor cu dizabilități în mijloacele de transport. Aceștia vor trebui să amplaseze indicații vizuale, audio și tactile pentru ghidarea pasagerilor cu dizabilități atât în mijloacele de transport, cât și în stații sau pe peroane. De asemenea, operatorii economici vor trebui să ofere contracte, facturi sau documente de informare în alfabetul Braille.

Pentru a proteja consumatorii cu dizabilități în transportul public și în spațiile învecinate, ANPC propune dezbaterii publice un proiect de ordin care va stabili reguli clare pentru operatorii de transport cu privire la informarea acestei categorii de călători. Noile reglementări se vor aplica tuturor operatorilor de transport public rutier, feroviar și naval.

,,Operatorii de transport public sunt obligați să afișeze într-o formă și dimensiune vizibilă și să instaleze pe toate ușile de acces ale mijloacelor de transport, dedicate persoanelor cu dizabilități, indicații clare și accesibile dedicate acestora, privind modalitatea prin care acestea pot avea acces la urcarea/coborârea în/din mijlocul de transport public, constând în pictograme și/sau semnale luminoase, precum și un sistem audio în vederea avertizării acestora cu privire la locurile de urcare și de coborâre, momentul deschiderii și închiderii ușilor, precum și denumirea stațiilor”, se precizează în document.

Totodată, operatorii de transport public trebuie să amplaseze marcaje speciale și panouri informative la peroane, refugii și stații, care să conțină indicații privind localizarea ușii dedicate accesului persoanelor cu dizabilități sau instrucțiuni privind modalitatea de preluare a acestora.

Operatorii de transport public rutier, feroviar și naval  trebuie să afișeze în fiecare peron/refugiu/stație procedura de urcare și coborâre a persoanelor cu dizabilități din mijloacele de transport și să asigure ca șoferii să informeze persoanele cu dizabilități cu privire la stația unde urmează să efectueze coborârea, precum și modalitatea prin care acestea vor fi sprijinite. Informațiile trebuie să fie accesibile și persoanelor nevăzătoare sau cu deficiențe de vedere, inclusiv prin utilizarea alfabetului Braille.

În aeroporturi, trebuie să se furnizeze informații privind sprijinul acordat persoanelor cu dizabilități pentru acces, circulație și îmbarcare. De asemenea, este obligatorie afișarea pe ușile de acces, pe panourile informative aflate în imediata vecinătate a acestora sau în sălile de așteptare ,,indicații clare și accesibile tuturor categoriilor de persoane cu dizabilități, constând în pictograme sau semnale luminoase, precum și un sistem audio, privind modalitatea prin care aceste persoane sunt sprijinite pentru a avea acces, circula sau a se îmbarca”. Aceste informații trebuie să fie integrate în regulamentele operatorilor de transport și ai spațiilor respective.

Potrivit documentului, operatorii de transport public trebuie să ofere persoanelor nevăzătoare comunicări, informații și avertizări în format audio sau Braille.

În cazul clădirilor sau spațiilor care nu pot avea rampe sau alte modalități de acces pentru persoanele cu dizabilități, companiile trebuie să furnizeze informații clare cu privire la modul în care aceste persoane pot obține asistență.

Operatorii economici care pun la dispoziția consumatorilor camere de hotel, documente, inclusiv facturi, contracte, informări, fără a fi limitativ, vor fi obligați să ofere variante dedicate persoanelor nevăzătoare sau cu deficiențe de vedere, inclusiv prin utilizarea alfabetului Braille, mai informează prezentul ordin.

Ordinul intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.