Președintele României, domnul Klaus Iohannis, a semnat vineri, 21 august a.c., Decretul privind promulgarea Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 448/2006 privind protecția şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap (PL-x 50/17.02.2020).

Noua lege promulgată prevede modificarea articolului 24, alineatul (9), din Legea nr. 448/2006 privind protecția şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap care va avea următorul cuprins: „(9) Persoanele cu handicap pot opta, la cerere, pentru acordarea gratuităţii la transportul interurban sau pentru decontarea carburantului necesar deplasării cu autoturismul aflat în proprietatea acestora, familiei, asistentului personal, însoțitorului sau furnizorului de servicii sociale, corespunzător costurilor drepturilor prevăzute la alin. (1) sau (3), după caz, fără a depăşi suma de 1500 lei, anual, pentru persoanele cu handicap grav, respectiv 750 lei, anual, pentru persoanele cu handicap accentuat; în această situație nu sunt aplicabile prevederile alin.(2) și (4); modalitatea de decontare şi indexarea limitelor se stabileşte prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.”

La articolul 24, după alineatul (9) se introduc două noi alineate, alin. (10) şi (11), cu următorul cuprins: „(10) De prevederile alin. (9) beneficiază și părintele, tutorele sau persoana care se ocupă de creșterea și îngrijirea copilului cu handicap grav sau accentuat în baza unei măsuri de protecție specială, stabilită în condițiile legii. (11) Sumele aferente drepturilor prevăzute la alin. (9) –(10) se asigură din bugetul de stat prin bugetul Autorităţii Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții.”

Istoria acestei reușite

În ultimii 14 ani, Consiliul Național al Dizabilității din România a propus în repetate rânduri introducerea în Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, Art. 24, o soluție (tichete de combustibil) care să înlocuiască imposibilitatea de a folosi biletele de călătorie gratuită de către o parte a persoanelor cu dizabilități din cauza lipsei accesibilizării transportului public urban și interurban. Sunt persoane cu grave afecțiuni locomotorii, boli cronice sau copii care nu au beneficiat niciodată de prevederile articolului 24 în forma inițială. Urcarea într-un tren și coborârea a unei persoane în scaunul rulant este de multe ori un atentat la viața acesteia. Urcarea într-un autobuz și coborârea a unei persoane în scaunul rulant este o formă de umilință crasă, pentru că aceasta trebuie târâtă de mai multe persoane pe un scaun din autobuz, din cauza lipsei spațiului pentru scaunul rulant, și lista e lungă.

„Inițiativa proiectului legilativ aparține doamnei Mara Calista, deputat PNL, care colaborează cu Consiliul Național al Dizabilității și căreia îi mulțumim pentru că a înțeles nevoile noastre.

Până la forma promulgată astăzi, articolul 24, alineatul (9), din Legea nr. 448/2006 privind protecția şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap a avut propunere de modificare, inițial, în Proiectul legislativ nr. 204/2019, unde forma propusă de inițiatoare, doamna Mara Calista, a fost modificată în defavoarea multor persoane cu dizabilități în comisiile în care a fost dezbătut proiectul legislativ.

Din această cauză, în data de 2 iulie 2020, Consiliul Național al Dizabilității din România, susținut de: Federația Dizabnet – Rețeaua prestatorilor de servicii pentru persoane cu dizabilități , FONSS – Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale, FONPC – Federația Organizațiilor Neguvernamentale „Pentru Copil”, Confederația Caritas, a transmis Comisiei pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale, Comisiei pentru egalitatea de şanse pentru femei şi bărbaţi, Comisiei pentru muncă şi protecţie socială, Comisiei pentru sănătate şi familie, președintelui Camerei Deputaţilor, domnul Ion-Marcel CIOLACU, premierului României, domnul Ludovic Orban, o contestație cu privire la inechitățile cuprinse în Art. 24 alineatul (9) din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. La Art. 24 alineatul (9), din Proiectul legislativ nr. 204/2019, se stipulează că „Persoanele cu handicap pot opta, la cerere, pentru acordarea gratuităţii la transportul interurban sau pentru decontarea carburantului necesar autoturismului adaptat handicapului”. Sintagma „autoturism adaptat handicapului” nu permite decontarea carburantului pentru persoanele cu handicap care nu pot conduce o mașină din cauza dizabilității, aici fiind incluși și copiii cu handicap.

Astăzi ne bucurăm că au fost înlăturate inechitățile din Articolul 24, în urma contestației depuse și a eforturilor noastre susținute timp de 14 ani”, a declarat Daniela Tontsch, președinta Consiliului Național al Dizabilității din România.

6 Comments

  1. Pe cind si aplicarea Hotaririi 751/2018 tuturor persoanelor cu handicap grav si accentuat care muncesc?! Nu numai functionarilor publici!
    HOTĂRÂRE Nr. 751/2018 din 20 septembrie 2018
    pentru stabilirea categoriilor de persoane cu handicap care beneficiază de un spor de 15% din salariul de bază/solda de funcţie/salariul de funcţie/indemnizaţia de încadrare
    EMITENT: GUVERNUL ROMÂNIEI
    PUBLICATĂ ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 821 din 25 septembrie 2018
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 22 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ARTICOL UNIC
    Persoanele care, în conformitate cu certificatul de încadrare în grad de handicap, sunt încadrate în grad de handicap grav sau accentuat, de oricare tip prevăzut de art. 86 alin. (2) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază, pentru activitatea desfăşurată în cadrul programului normal de lucru, de un spor de 15% din salariul de bază/solda de funcţie/salariul de funcţie/indemnizaţia de încadrare, prevăzut la art. 22 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
    PRIM-MINISTRU
    VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
    Contrasemnează:
    Ministrul muncii şi justiţiei sociale, Lia-Olguţa Vasilescu
    Ministrul finanţelor publice,
    Eugen Orlando Teodorovici
    Bucureşti, 20 septembrie 2018. Nr. 751.
    —————

  2. Daniela Gîrla

    Mulțumesc frumos

  3. irimia ioan

    Daca eu nu am masina propie dar apelez pt. servicii la generele meu pot cere acesti bani mentionez ca sant persoana cu handicap gradul unu cu insotitor.

  4. Sfetcu Gheorghe Silviu

    Sunt cu transplant de rinichi și am gradul 1 cu asistent personal (soția) vreau să știu dacă la comisia de evaluare rămân tot cu gradul 1, menționez că sunt transplantat din decembrie,iar comisia o am la anul în octombrie,am făcut dializă înainte de transplant.Va mulțumesc, și aștept ut răspuns.

  5. Kiss Levente

    Felicitări pentru această reușită, Păcat că legea este destul de alambicală și nu s-a reușit să se facă o lege simplă! Ex. “(9) Persoanele cu handicap pot opta, la cerere, pentru acordarea gratuităţii la transportul interurban sau pentru decontarea carburantului, grad grav 1500 lei, grad mediu 750 lei, decontarea se face doar în prezența titularului! ” astfel se elimina toate aceste alabicări, interpretări și ordin de ministru … etc!

  6. Nici până la ora actuală nu se pune în aplicare legea, așa că toate acestea rămân doar vorbe goale.
    Praf în ochi în an electoral!

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.