Dosarele persoanelor cu dizabilități vor fi centralizate într-un sistem informatic de management al cazurilor ce va permite accesarea online a documentelor și afișarea locurilor disponibile în centrele rezidențiale și nerezidențiale, a transmis, joi, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS), într-un comunicat de presă.
,,Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) în calitate de beneficiar, în parteneriat cu Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) și Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS), implementează proiectul «Sistem Național de Management privind Dizabilitatea (SNMD)», în cadrul căruia va fi dezvoltată o platformă națională care va centraliza toate datele privind persoanele cu dizabilități din România și va permite depunerea în format electronic a cererilor și dosarelor”, se arată în comunicat.
În cadrul unui eveniment de promovare organizat joi, 26 mai 2022, au fost prezentate obiectivele, etapele, modul de implementare, precum și modul efectiv de funcționare a sistemului.
Obiectivul general al proiectului vizează dezvoltarea și implementarea platformei naționale centralizate pentru colectarea, stocarea și distribuirea informațiilor referitoare la persoanele cu dizabilități (adulți și copii) către autoritățile publice centrale și locale, beneficiari individuali și parteneri instituționali.
Potrivit MMSS, unul dintre obiectivele specifice ale proiectului vizează creşterea eficienţei activităţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi (ANPDPD) şi a Comisiei Superioare de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap (CSEPAH), la nivel central, precum şi a Direcţiilor Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC), la nivel judeţean şi a sectoarelor municipiului Bucureşti / Comisiilor de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap (CEPAH) şi a Comisiilor pentru Protecţia Copilului (CPC), la nivel judeţean şi a sectoarelor municipiului Bucureşti.
Acest lucru se va realiza prin implementarea unui sistem informatic de management de cazuri care să permită utilizatorilor înregistrați din cadrul ANPDPD, CSEPAH, DGASPC, CPC și CEPAH să creeze și să gestioneze dosarele persoanelor adulte și ale copiilor cu dizabilități, să urmărească, în mod centralizat, capacitățile de la nivelul centrelor rezidențiale și nerezidențiale de protecție socială și să permită utilizatorilor înregistrați din cadrul ANPDPD să aibă acces mult mai rapid la informațiile înregistrate în noul sistem informatic de la nivelul DGASPC-urilor.
De asemenea, proiectul își propune eficientizarea activității de la nivelul ANPDPD și DGASPC-uri, prin introducerea de funcționalități de gestionare informatică a activității de tip registratură (intrare-ieșire) on-line pentru/către cetățeni, mediul privat și alți parteneri instituționali și fluxuri automate de documente. Se va urmări automatizarea atât a fluxului de intrare on-line a cererii, formulare și alte documente de tipul transmiterilor/înregistrărilor on-line efectuate, cât și a fluxului de ieșire pentru transmiterea on-line a răspunsurilor, planificărilor (de ex. la comisia de evaluare adulți și copii etc).
Un alt obiectiv îl reprezintă eficientizarea activității de la nivelul ANPDPD, CSEPAH si DGASPC-uri, inclusiv CEPAH si CPC, prin introducerea de funcționalități de scanare și arhivare electronică a dosarelor persoanelor adulte și ale copiilor cu dizabilități, permițându-se astfel și urmărirea și consultarea lor în format electronic.
Totodată, proiectul urmărește ,,centralizarea managementului obligaţiilor de plată a drepturilor acordate persoanelor adulte cu dizabilităţi, rezultând astfel o diminuare a posibilităţii apariţiei de erori şi fraude, SNMD urmând a gestiona listele cu obligaţiile de plată care vor fi transmise către ANPIS pentru execuţia efectivă a plăţilor, fie direct către beneficiari, fie direct către furnizorii de servicii”, potrivit MMSS.
Nu în ultimul rând, implementarea proiectului se va concretiza în eficientizarea interacțiunilor între ANPDPD, CSEPAH, DGASPC-uri și CEPAH-uri cu beneficiarii direcți (cetățenii) din domeniul protecției persoanelor adulte cu dizabilități, prin crearea de interfețe bidirecționale prin care se pot depune cererile și dosarele în format electronic (scanat), care să permită urmărirea stadiului aprobării dosarului și transmiterea (tot electronic) a deciziei analizei dosarului.
Perioada de implementare a proiectului este de 42 de luni, începând cu data de 11.07.2019.
Valoarea totală a proiectului este de 45.042.464 lei, din care 7.053.161,04 lei de la bugetul de stat și 37.989.302,96 lei din fonduri externe nerambursabile.