Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a anunțat că a fost lansat în dezbatere publică proiectul Legii învățământului preuniversitar „România Educată”, care prevede schimbări menite să ajute elevii cu dizabilități și nevoi speciale, astfel încât aceștia să poată învăța mai ușor.

Documentul conține măsuri referitoare la educaţia specială şi educaţia incluzivă destinată copiilor cu dizabilităţi/nevoi speciale, dar şi la posibilitatea profesorilor de a preda copiilor cu afecţiuni cronice internaţi pe o durată lungă în spitale. 

În primul rând, se va înfiinţa Centrul Naţional pentru Educaţie Incluzivă. Printre alte atribuţii, care se regăsesc în Capitolul V al legii, acesta se va ocupa şi de pregătirea profesorilor pentru a lucra cu copiii cu nevoi speciale.

Centrul Naţional pentru Educaţie Incluzivă susține, printre altele ,,instruirea școlară diferențiată, adaptată, individualizată pentru copiii/elevii cu dizabilități/nevoi speciale, consilierea și asistența educațională, socială și medicală complexă, destinată copiilor/elevilor cu dizabilități/nevoi speciale; (…) cursuri de formare continuă și dezvoltare profesională a personalului didactic din sistemul de educație timpurie, cursuri de formare pentru cadrele didactice din sistemul național de învățământ în domeniul educației inclusive și cursuri de formare continuă pentru cadrele didactice din unitățile de învățământ preuniversitar care desfășoară activități de predare cu preșcolarii și elevii cu cerințe educaționale speciale”, se arată în proiectul de lege.

Radu Szekely, secretar de stat în Ministerul Educaţiei, a explicat că rolul acestui centru este ,,să coordoneze procesul de incluziune în învăţământul de masă al copiilor cu nevoi speciale care acum sunt în şcoli speciale şi să pregătească profesorii, nu doar cei care sunt specializaţi pe psihopedagogie specială, ci toţi profesorii din sistemul de învăţământ să lucreze cu copii cu nevoi speciale care deja sunt în învăţământul de masă şi pentru care profesorii nu au fost niciodată pregătiţi, foarte puţini au avut parte de programe de formare şi de perfecţionare pe psihopedagogie specială, de specializare pe anumite deficienţe”.

Conform noului proiect, până la începutul anului școlar 2024-2025, ar trebui să se înfiinţeze la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ preuniversitar cel puţin o cameră-resursă pentru copiii cu nevoi speciale.

„Cameră-resursă pentru educaţie specială înseamnă un spaţiu în care copiii cu nevoi speciale, cu anumite deficienţe, tulburări de învăţare pot să îşi desfăşoare activităţile în afara clasei, a colectivului în care sunt integraţi şi unde au evident resurse specifice, sunt şi camere senzoriale, de exemplu, unde copiii se pot linişti, copiii cu autism pot fi duşi pentru a se linişti, pentru a-şi reveni şi pentru a putea ulterior să revină acasă şi să îşi continue activităţile.

Acum avem foarte puţine, avem doar în centrele şcolare de educaţie incluzivă, nu ştiu să existe în alte şcoli, deşi este o investiţie minimă, de câteva mii de euro pentru a crea un spaţiu în care aceşti copii să se simtă în siguranţă şi să poată să-şi revină dintr-o criză pe care ar avea-o sau dintr-un moment în care tulburarea se manifestă mai puternic”, a precizat Radu Szekely.

Atât în învăţământul antepreşcolar, cât şi în cel preuniversitar obligatoriu, legea stipulează asigurarea tuturor condiţiilor necesare, astfel încât copiii cu nevoi speciale să poată beneficia de o programă adaptată nevoilor lor. Se pune un accent deosebit pe ajutorul care vine din partea psihopedagogilor, însă, din păcate, aceștia sunt din ce în ce mai rari.

Proiectul de lege mai prevede că toate activităţile şi serviciile de educaţie specială sunt gratuite. Astfel, conform legii, ar trebui ca preşcolarii şi elevii cu nevoi speciale şcolarizaţi în unităţi de învăţământ incluzive sau din unităţile de învăţământ special să beneficieze fie de vouchere educaţionale, fie de asistenţă socială completă, constând în asigurarea alocaţiei zilnice de hrană, a rechizitelor şcolare, a cazarmamentului, a îmbrăcămintei şi a încălţămintei, precum şi de găzduire gratuită în internate sau în centrele de asistare pentru copiii cu dizabilități.

„Şi în acest moment, pentru copiii cu nevoi speciale se asigură cazarmamentul cum se spune, cazare şi hrană în şcolile speciale, însă ideea este de a transfera beneficiul tuturor acestor copii care au nevoi speciale şi au nevoie de sprijin suplimentar pentru a participa la educaţie, şi nu de a-l lega de o anumită unitate de învăţământ special. S-a făcut impactul bugetar, în momentul de faţă sunt aproximatv 100.000 de copii cu nevoi speciale în sistemul de învăţământ, se poate face un calcul, nu toţi vor beneficia de aceleaşi tipuri de vouchere, depinde foarte mult de nivelul de sprijin de care au nevoie, de distanţa de exemplu dintre şcoală şi domiciliu. Vor fi mai multe criterii care vor fi stabilite în metodologie însă impactul bugetar general s-a calculat”, a mai spus Radu Szekely.

O altă măsură pe care o conține Legea învățământului preuniversitar este ,,Școala din spital”, un proiect în premieră în educaţia românească. Astfel, elevii cu boli cronice care sunt internaţi pentru o perioadă mai lungă de timp în spital sau care revin la domiciliu pentru continuarea tratamentului vor beneficia de cursuri predate de profesori, cu prezenţa fizică a acestuia sau în sistem online.

,,Pentru copiii, preșcolarii și elevii cu boli cronice sau cu alte boli sau afecțiuni, spitalizați pentru o perioadă îndelungată, respectiv mai mare de 4 săptămâni, se organizează “Școala din spital” , în cadrul căreia procesul de învățământ se realizează individual, în grupe sau clase, în cadrul unităţii sanitare în care aceştia sunt internaţi.  Pentru copiii, preșcolarii și elevii care, din motive medicale sau din cauza unei dizabilităţi, sunt nedeplasabili, se organizează şcolarizare la domiciliu, pe o perioadă determinată, în funcție de nevoile acestora.  În situația în care preșcolarul/elevul este înscris la școala din spital și, în timpul tratamentului, revine la domiciliu, acesta beneficiază de dreptul de a fi școlarizat la domiciliu, cu prezența fizică a cadrului didactic sau în regim online/hibrid, în funcție de recomandarea medicului specialist, la solicitarea părinților/reprezentantului legal”, se mai arată în proiectul de lege.

Şcolile din spital vor fi înfiinţate de către universităţile de Medicină şi Farmacie în cadrul unităţilor sanitare respective.

Totodată, se va înfiinţa Corpul Naţional al Profesorilor pentru Şcoala din Spital, lucru care presupune, printre altele pregătirea profesorilor special pentru lucrul cu copiii cu boli cronice.

Potrivit proiectului de lege, pe toată perioada spitalizării, se desemnează un cadru didactic monitor, care are obligația de a urmări evoluția elevului, de a ține în permanență legătura cu unitatea de învățământ la care acesta a fost înmatriculat înainte de spitalizare și de a propune orice măsură educațională în interesul acestuia.

Proiectul va sta în dezbatere până pe 24 august, iar după această etapă va fi ajustat, în funcție de propuneri, aprobat în Guvern și trimis în Parlament pentru a parcurge procesul legislativ. 

Puteți consulta proiectul Legii învățământului preuniversitar aici:

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.