Pe 22 martie, Forumul european pentru persoane cu dizabilități (EDF) a organizat un webinar despre drepturile pasagerilor, cu accent special pe drepturile călătorilor cu dizabilități. Evenimentul a avut ca scop creșterea gradului de conștientizare a drepturilor pasagerilor în ceea ce privește diferitele moduri de transport, reglementate de legislația europeană. De asemenea, acest webinar a subliniat lacunele legislației europene care se află în curs de revizuire.

Din partea CNDR a participat la webinar Lavinia Elena Niculicea, redactor la Jurnalul Social.

Webinarul a fost moderat de către André Félix, coordonatorul pentru comunicări externe al EDF, și a fost accesibil persoanelor cu dizabilități,  prin limbajul semnelor și prin subtitrare în limba engleză.

Invitați au fost Marie Denninghaus, coordonator de politici al EDF și Mher Hakobyan, responsabil cu accesibilitatea în cadrul EDF.

Webinarul a fost structurat în două părți. În prima parte, Mher Hakobyan a prezentat o introducere minuțioasă a legilor UE actuale care protejează drepturile pasagerilor în ceea ce privește patru moduri de transport diferite: aerian, feroviar, rutier (autobuze și autocare) și maritim.

În deschiderea sesiunii, Mher Hakobyan a vorbit despre importanța reglementărilor. Acestea reprezintă cel mai puternic instrument juridic din setul de instrumente al UE, ceea ce înseamnă că, atunci când  reglementările sunt adoptate la nivelul UE, acestea sunt obligatorii și se aplică direct țărilor sau serviciilor UE și cetățenilor cărora li se adresează. Aceste reglementări obligă țările UE să desemneze organisme speciale, denumite ,,Organismele naționale responsabile cu asigurarea aplicării (ONAA)”, care au rolul de a se asigura că legislația UE este respectată în mod corespunzător. De asemenea, acestea au rolul de a asigura respectarea drepturilor pasagerilor. Orice pasager, care crede că dreptul lor în conformitate cu reglementările a fost încălcat, poate contacta organismul desemnat pentru a-i adresa eventualele plângeri”, a precizat el.

Mher Hakobyan a menționat câteva reglementări privind drepturile pasagerilor din transportul aerian, printre care Regulamentul (CE) nr. 261/2004 de stabilire a unor norme comune în materie de compensare și de asistență a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare și anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor. Este important ca operatorii de transport aerian să acorde prioritate transportării persoanelor cu mobilitate redusă și a însoțitorilor acestora.  În cazul anulării unui zbor, compania aeriană este obligată să le ofere  gratuit mese, băuturi răcoritoare, cazare la hotel, iar aceasta trebuie să ramburseze costul biletului în termen de șapte zile sau să le ofere un zbor de retur la punctual de plecare inițial.

El a menționat, de asemenea, orientările interpretative emise de Comisie cu privire la drepturile pasagerilor, în timpul pandemiei de COVID-19.

În a doua parte, Marie Denninghaus a vorbit despre starea tuturor acestor reglementări UE și care sunt recomandările și poziția EDF pentru îmbunătățirea acestor reglementări.

,,În acest moment, Comisia evaluează mai multe dintre aceste reglementări, printre altele, regulamentul privind drepturile pasagerilor cu dizabilități din trasportul aerian, rutier și maritim. Acestea vor fi evaluate la pachet, fiind planificate pentru anul acesta și anul viitor. Este foarte important pentru noi să știm cum funcționează.  Apoi, se vor oferi recomandări pe baza unor studii, dacă ar trebui să existe o evaluare, o revizuire reală, pentru a modifica textul acestui regulament și pentru a începe o procedură legislativă”, a spus Marie.

Marie Denninghaus a subliniat că aceste reglementări nu sunt perfecte și au anumite puncte slabe și că există probleme în toate modurile de transport, în principal în transportul feroviar. În plus, ea precizat că inaccesibilitatea vehiculelor reprezintă o problemă majoră și că aceasta nu este abordată deloc în aceste reglementări.

,,Avem câteva reglementări separate, de exemplu, în transportul feroviar, care abordează și accesibilitatea tehnică a trenurilor. Această reglementare, de exemplu, nu există pentru transportul aerian. Prin urmare, nu există nicio abordare de a face avioanele mai accesibile pentru a facilita călătoriile. Aceasta reprezintă o mare lacună în reglementările privind Drepturile pasagerilor, care îți garantează dreptul de a călători fără să te adresezi factorilor care permit accesibilitatea stațiilor, aeroporturilor, vehiculelor etc

De asemenea, nu suntem de acord ca asistența să fie rezervată în avans. În unele cazuri, cu până la două zile în avans, care necesită prea mult timp. Furnizorii de transport ar trebui să depună eforturi pentru a oferi asistență pasagerilor cu dizabilități, dar în stațiile mici nu este posibil, deoarece nu există personal. În plus, calitatea asistenței din cadrul tuturor modurilor de transport este adesea îndoielnică.  Probabil că toți ați experimentat următoarea situație: chiar dacă rezervați asistență, nu există nimeni acolo. Personalul este copleșit de prea multe cereri”, a explicat Marie Denninghaus

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.