Asociația pentru Dezvoltare Urbană (ADU) și Societe Generale Global Solution Centre au lansat anul acesta ,,Academia ARIS”, program educațional dedicat dezvoltării cunoștințelor și abilităților persoanelor cu dizabilități în vederea creșterii șanselor lor de angajare.
Proiectul „Academia ARIS” a luat ființă la inițiativa Asociației pentru Dezvoltarea Urbană și este susținut de Societe Generale Global Solution Centre, prin programul de finanțare „Academia de Educație pentru Persoane cu Dizabilități”, dezvoltat pentru a susține inițiativele create de ONG-uri din România pentru a sprijini dezvoltarea educațională a persoanelor cu dizabilități în acord cu cerințele existente pe piața muncii, pentru a completa abilitățile acestora cu unele adaptate nevoilor pieței și a le crește șansele viitoare de angajare.
Programul s-a desfășurat în perioada aprilie-octombrie 2023 și s-a axat pe organizarea de cursuri online ce au ca obiectiv formarea și pregătirea persoanelor cu dizabilități în vederea inserției pe piața muncii.
Andreia Bruckner, managerul proiectului ,,Academia ARIS” și vicepreședintele Asociației Tandem, spune că acest proiect ,,și-a propus să valorizeze talentul persoanelor cu dizabilități printr-o ofertă de cursuri adaptate nevoilor lor și accesibilizate, predate de profesori cu experiență. Pentru a preîntâmpina problemele de acces, cursurile s-au desfășurat doar online, permițând astfel participarea cursanților din toată țara”.
În ceea ce privește motivul care a determinat inițierea proiectulului ,,Academia ARIS”, Andreia afirmă: ,,Una dintre problemele întâmpinate de companiile care doresc să angajeze persoane cu dizabilități este aceea că nu găsesc în CV-urile acestora competențele specifice necesare. Aceasta se datorează în mare parte sistemului școlar deficitar în școlile speciale, dar și situației sociale precare a acestor persoane care le împiedică să acceseze oferta de formare existentă deja pe piață.”
Potrivit acesteia, cursurile se adresează persoanelor cu dizabilități din toată țara, indiferent de tipul de dizabilitate.
,,Astfel, pentru cursurile de engleză am avut un profesor de la Liceul Special pentru Deficienți de Auz din București și un interpret pentru limbajul semnelor române. Am avut și un curs de operare MS Office conceput special pentru deficienții de vedere. Toate cursurile s-au desfășurat online, și am avut cursanți din toate zonele, inclusiv din urbanul mic”, explică Andreia.
Ea adaugă că ,,materiile au fost gândite pentru a acoperi o arie largă de competențe, de la cele primare (limbi străine) la cele generale (negociere și rezolvarea conflictelor) și cele specifice”.
În cadrul Academiei ARIS, tinerii cu dizabilități au participat la următoarele cursuri: Limbi străine (engleză si franceză) (4 luni); Operare calculator pentru nevăzători (MS Office); Comunicare; Rezolvarea conflictelor și negociere; Ateliere de orientare în carieră (o săptămână), urmate de ședințe de mentorat individuale; Editare foto-video; Content și copywriting; Antreprenoriat și freelancing; Curs de dezvoltare personală prin metoda CADA; Time management; Project management; Customer Care.
,,Interesul a fost extrem de mare, adunând, în perioada de înscriere, 90 de persoane cu dizabilități de vedere, motorii și auditive. Dintre acestea, după șase luni de cursuri intensive, rămân activi 35 de cursanți, cea mai mare parte dintre ei participând la cel puțin 5 cursuri din cele oferite. 10 persoane sunt deja în perioade de internship sau stagiu în companii mici”, spune Andreia.
Andreia subliniază faptul că acest proiect își propune să ofere tinerilor cu dizabilități ,,șansa de a acumula cât mai multe cunoștințe, din domenii cât mai variate, pentru a se putea integra pe piața muncii, dar și ocazia de a cunoaște și a lega prietenii cu alte persoane care întâmpină aceleași probleme ca și ei, de a socializa”.
,,Nu în ultimul rând, ne dorim să le facilităm interacțiunea cu angajatorii preocupați de angajarea persoanelor cu dizabilități”, mai spune ea.
Conform informațiilor furnizate de către ANAF, în decembrie 2021, un număr de 35.213 persoane erau angajate. Raportat la numărul de adulți cu dizabilități din care au fost excluși cei cu dizabilități grave, rata de angajare în România este de 7,3%. Este extrem de mică raportat la media europeană care este în jur de 35-40%.
Andreia susține că persoanele cu dizabilități se confruntă cu o mulțime de bariere pentru a avea acces la un loc de muncă, cum ar fi: mentalitatea greșită, probleme de mobilitate, lipsa accesibilizării etc.
,,Există o mulțime de bariere în calea angajării persoanelor cu dizabilități: este problema mentalității încă prevalentă în societatea noastră, că persoanele cu dizabilități nu au studii, nu sunt capabile să muncească în ritm cu oamenii tipici, nu s-ar descurca cu munca într-un birou. Mai există și problemele de mobilitate – unii nu pot să se deplaseze, iar angajatorii sunt încă sceptici față de munca la distanță. Există probleme și cu instituțiile de învățământ, care nu sunt suficient de accesibile, iar programele de studii postuniversitare nu oferă cursuri accesibilizate și acces la interpreți în limbajul semnelor”, precizează ea.
Andreia consideră că proiectul ,,Academia ARIS” răspunde provocărilor menționate, prin faptul că ,,deschide drumul specializării profesorilor în a concepe cursuri accesibilizate și a se adresa tuturor categoriilor de cursanți”.
De asemenea, ea afirmă că ,,proiectul ajută persoanele cu dizabilități să deprindă abilități absolut necesare în mediul corporatist, dar și într-o viitoare carieră de antreprenor sau freelancer”.
Andreia menționează că acest proiect a fost bine perceput de beneficiari, mulți dintre ei așteptând cu nerăbdare o nouă sesiune de cursuri, programată să înceapă anul viitor.
,,În principiu, beneficiarii au fost extrem de mulțumiți de oferta de cursuri, de interactivitatea atelierelor și de profesorii aleși. Mulți dintre ei abia așteaptă reînceperea cursurilor în 2024”, susține managerul de proiect.
,,Le mulțumesc tuturor celor care citesc Jurnal Social pentru interesul pe care îl acordă acestor probleme și îi invit să ni se alăture în demersurile noastre de a construi o societate incluzivă, deschisă, în care fiecare să fie apreciat pe măsura potențialului său”, mai transmite Andreia.
Mai multe informații despre proiectul ,,Academia ARIS”, găsiți pe pagina de Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100089272342069 și pe site-ul: https://academiaaris.procivic.ro/.
Despre Asociația pentru Dezvoltare Urbană (ADU)
ADU a fost înființată în anul 2009 de către trei artiști care visau la o societate incluzivă. Deși activitățile inițiale ale asociației au fost axate pe dezvoltare urbană, siguranță rutieră și protecția mediului, în ultimii 10 ani focusul s-a mutat pe nevoile persoanelor cu dizabilități. De atunci, aceștia și-au asumat misiunea de a facilita accesul persoanelor cu dizabilități la spațiul public.
https://www.procivic.ro
Despre Societe Generale Global Solution Centre
Societe Generale Global Solution Centre a fost fondată în România, în anul 2011, ca un centru de servicii pentru Grupul Societe Generale. Compania oferă o gamă largă de servicii profesionale de înaltă calitate în diverse domenii de activitate pentru entitățile Grupului din întreaga lume: finanțe și contabilitate, resurse umane, IT, Know Your Customer sau compliance.
Având o echipă de peste 2.700 de experți și specialiști, compania deservește 35 de țări pentru toate liniile de business majore ale Societe Generale. https://globalsolutioncentre.societegenerale.ro