Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a publicat recent Ghidul Solicitantului pentru apelul competitiv de proiecte „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale”, care are ca scop promovarea accesului și participării la educație a copiilor cu dizabilități sau CES.
Potrivit Ministerului Educației, bugetul alocat acestui apel de proiecte este de 24,852 milioane de euro. Printre activitățile eligibile se numără înființarea și dotarea camerelor-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic, achiziția de echipamente și tehnologii asistive, precum și activități de educație prin sport, muzică sau teatru.
Obiectivul apelului de proiecte este finanțarea măsurilor dedicate îmbunătățirii accesului și a participării la educație a copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale (CES), în vederea prevenirii părăsirii timpurii a școlii și a integrării socio-culturale a acestora, conform ghidului solicitantului.
,,Se estimează că, în România, sunt înregistrați peste 66 de mii de elevi cu certificat CES, însă numărul real al elevilor cu cerințe educaționale speciale este mult mai mare. Pe de altă parte, puțini profesori sunt pregătiți pentru gestionarea elevilor cu dizabilități. În anul școlar 2019-2020, doar un profesor din 20 a participat la cursuri speciale. În 68% din școlile gimnaziale niciun profesor nu este format în acest scop. Profesorii de sprijin sunt foarte puțini, iar în unele școli ei nu există. În medie, există un profesor de sprijin la fiecare 47 de copii cu dizabilități aflați în învățământul de masă”, se precizează în ghid.
Potrivit acestuia, mulți copii și tineri cu dizabilități și/sau CES sunt înscriși în școli speciale care, de multe ori, nu facilitează o tranziție eficientă către învățământul de masă, educația continuă sau integrarea pe piața muncii. În plus, pentru unii elevi cu dizabilități, lipsa accesului la terapii adecvate (precum logopedia sau fizioterapia) poate reprezenta o barieră majoră în procesul de învățare. În astfel de cazuri, cele mai bune rezultate se obțin cu ajutorul unor echipe de specialiști – profesori de sprijin, facilitatori școlari sau asistenți personali – care, deși nu fac parte din personalul școlii, lucrează îndeaproape cu profesorii.
Prin urmare, sunt necesare măsuri suplimentare și susținute pentru a reduce decalajele rezultatelor educaționale ale elevilor cu dizabilități și ale celor fără dizabilități. Elevii cu dizabilități au nevoie de condiții speciale pentru accesul în clădirile școlare, dar și pentru participarea efectivă la ore. De asemenea, profesorii care lucrează cu acești elevi trebuie să dobândească competențele necesare pentru a adapta metodele didactice la nevoile particulare ale copiilor cu CES.
În prezent, multe școli din România nu sunt încă adaptate fizic pentru a răspunde nevoilor copiilor cu dizabilități.
Prin prezentele apeluri de proiecte, se urmărește asigurarea resurselor educaționale și a infrastructurii necesare pentru integrarea preșcolarilor și elevilor cu CES sau dizabilități, precum și dezvoltarea competențelor personalului specializat pentru îmbunătățirea serviciilor de incluziune.
Data deschiderii apelului de proiecte: 29 noiembrie 2024, ora 16:00.
Data și ora închiderii apelului de proiecte: 31 ianuarie 2025, ora 16:00.
În cadrul prezentului apel de proiecte, solicitanții eligibili sunt:
- Centre Județene de Resurse și Asistență Educațională
- Inspectorate Școlare Județene
- Unitățile de învățământ preuniversitar special / Centre Școlare de Educație Incluzivă
- Unități de învățământ preuniversitar de masă.
Activități eligibile
Activități obligatorii:
- înființarea și dotarea de camere-resursă pentru suport educaţional şi psihopedagogic dedicate copiilor și tinerilor cu CES și / sau dizabilități
- achiziție echipamente și tehnologii asistive și alte materiale/mijloace de predare-învățare adaptate diferitelor categorii de deficiență/ dizabilitate/nevoi pentru copiii/ tinerii cu deficiențe/dizabilități și/sau CES;
- adaptarea platformelor educaţionale la cele culturale existente a.î. să poată fi utilizate de copiii / tinerii cu deficiențe/dizabilități și/sau CES, achiziția de echipamente și aparatură plurisenzorială, inclusiv sportivă adaptată;
- activități de educație prin sport, muzică, teatru și prin sectoare cultural creative, inclusiv prin parteneriate cu entități private și publice care activează în zona de sport, cultură, loisir și audiovizual;
- dezvoltare/organizarea de ateliere protejate destinate copiilor /tinerilor cu deficiențe/dizabilităţi și/ sau CES.
Activități opționale (proiectele pot să includă oricare dintre următoarele activități și/sau subactivități, în acord cu nevoile grupului țintă):
- acordarea de stimulente financiare cadrelor didactice de sprijin;
- asigurarea de sprijin educațional adaptat copiilor/tinerilor cu deficiențe/dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale, prin activități precum: evaluarea cerințelor preliminare aferente şcolarizării, achizițiilor și/sau nevoilor de învățare în vederea desfășurării unor activități educaționale complementare; monitorizarea progresului în învățare ca urmare a participării la activități complementare; aplicarea unor activități/ instrumente/ materiale diferențiate, adaptate și/sau individualizate pentru stimularea, compensarea, recuperarea și consolidarea competențelor prevăzute în curriculumul național; mentorat, tutorat, sprijin educațional individualizat asigurat de membrii echipei multidisciplinare, inclusiv de profesori itineranți și de sprijin; elaborarea și utilizarea materialelor compensatorii pentru elevii/tinerii cu tulburări specifice de învățare; proiectarea și aplicarea unor intervenții bazate pe principiile designului universal pentru învățare;
- asigurarea de terapie, consiliere și alte activități care susțin dezvoltarea cognitivă, socială, fizică și emoțională a copiilor/ tinerilor cu deficiențe/dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale, prin activități precum: terapie logopedică, terapie psihologică, terapie prin mișcare, ludoterapie, meloterapie, terapie educațională complexă și integrată/de stimulare cognitivă, alte forme de terapie prin artă, terapie prin/în natură, terapie ocupațională; kinetoterapie, fizioterapie, masaj, îngrijire personală și alte servicii medicale; activități de asistență psihoeducațională; activități de consiliere psihologică, consiliere și orientare școlară și profesională; susținerea prezenței facilitatorilor/shadow, alături de copii/tineri cu deficiențe/dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale în unitatea de învățământ; activități de dezvoltare a deprinderilor de viață independentă (ex. prepararea mâncării, menaj și siguranța casei, orientare în comunitate, apel la ajutor în caz de abuz etc.); activități de învățare prin joc, activități recreative; activități de voluntariat pentru stimularea interacțiunii dintre copii/tineri cu și fără deficiențe/dizabilități/CES; grupuri de suport/socializare pentru copii/tineri cu deficiențe/dizabilități și/sau CES.
Perioada de implementare a proiectului este de maximum 36 de luni, conform documentului.
Puteți consulta ghidul aici: