Autoritățile au stabilit recent criterii clare, în raport cu populația din localități, pentru înființarea centrelor medicale de permanență, care vor asigura servicii medicale în afara programului de activitate al cabinetului de medicină de familie, potrivit unei ordonanțe ce vizează modificarea legislației privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă.
Acest lucru va duce la o creștere a numărului acestor centre de permanență, astfel facilitându-se accesul populației la servicii medicale primare gratuite, inclusiv în mediul rural și în zonele izolate.
O primă modificare stabilită de Ordonanţa nr. 17/2022, publicată joi, 4 august 2022, în Monitorul Oficial, la Legea nr. 263/2004 privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, este eliminarea celor mobile. Așadar, de-acum, definiția centrelor de permanență se referă doar la cele fixe.
,,Centrele de permanenţă sunt forme de organizare a activităţii medicale în sistemul sanitar, fixe, fără personalitate juridică, care funcţionează în afara programului de activitate al cabinetului de medicină de familie stabilit şi prevăzut în contractul de furnizare de servicii medicale în asistenţa medicală primară încheiat cu casa de asigurări de sănătate, care sunt organizate în condiţiile prevăzute de lege şi care asigură continuitatea asistenţei medicale primare”, se arată în prezenta ordonanță.
Potrivit actului normativ, în mediul rural, în situaţia în care în zonă nu există alte unităţi de primire a urgenţelor medicale, se înfiinţează câte un centru de permanenţă la o populaţie de minimum 5.000 de locuitori. Prin excepție, se pot înființa centre de permanență cu prioritate în orice localitate rurală izolată, greu accesibilă, în care nu există acces la servicii de asistență medicală pentru populația din zonă.
De asemenea, în mediul urban, în localităţile cu o populaţie de sub 25.000 de locuitori, se înfiinţează un centru de permanenţă, iar în localităţile cu o populaţie mai mare de 25.000 de locuitori, câte un centru de permanenţă la 25.000 de locuitori.
Centrele de permanenţă vor funcţiona cu un număr de cel puțin șapte posturi de medic şi cu minimum cinci posturi de asistent medical. Criteriile de organizare a activităţii centrelor, precum şi alte aspecte privind funcţionarea acestora trebuie stabilite în următoarea perioadă, prin norme metodologice de aplicare.
Ținând cont că în centrele de permanenţă activitatea este desfăşurată preponderent de medici de familie, personalul medico-sanitar poate realiza şi vaccinare împotriva COVID-19, potrivit unui comunicat al Guvernului.
„Noile reglementări vizează îndeosebi procedura şi criteriile care stau la baza înfiinţării şi desfiinţării centrelor de permanenţă, astfel încât activitatea acestora să se desfăşoare exclusiv în locaţii fixe, cu anunţarea datelor de contact, astfel încât populaţia din localităţile arondate fiecărui centru să fie informată privind locaţia, programul şi serviciile oferite prin centrul de permanenţă. Pentru înfiinţarea centrelor de permanenţă a fost eliminată obligativitatea acordului consiliilor locale, în cazul în care spaţiul şi dotarea centrelor respective sunt asigurate de către echipa medicală”, se precizează în comunicatul citat.
Conform noilor reglementări, anual, comisii mixte formate din reprezentanţi ai direcţiilor de sănătate publică şi ai casei de asigurări de sănătate, în funcţie de domeniul de competenţă, vor face verificări cu privire la respectarea obligaţiilor de asigurare a continuităţii asistenţei medicale, respectarea obligaţiilor de către personalul medical şi la eventuale disfuncţionalităţi în activitatea centrului de permanenţă.