Săptămâna Guvernării Deschise (Open Government Week) este o acțiune anuală ce are loc la nivel global, fiind inițiată și promovată de Parteneriatul pentru Guvernare Deschisă. Aceasta reprezintă un apel la acțiune pentru transformarea modului în care guvernele interacționează cu cetățenii și le deservesc interesele.

În acest an, Open Government Week (OGW) se desfășoară în perioada 17-21 mai 2021 și reunește funcționari publici, activiști din domeniul guvernării deschise, mediul privat și nu numai.

În baza rolului de asigurare a implementării Parteneriatului pentru Guvernare Deschisă ce intră în atribuțiile Secretariatului General al Guvernului, toate evenimentele din cadrul „Săptămânii Guvernării Deschise” sunt coordonate de Serviciul pentru Guvernare Deschisă și Punctul Național de Contact OGP. Evenimentele organizate includ: seminarii, evenimente de tip hackathon, dezbateri online, webinarii, sau orice alte evenimente dedicate implicării cetățenilor, guvernelor sau organizațiilor din societatea civilă în inițiative de deschidere a guvernării.

Cu acest prilej, reprezentanți ai guvernului, experți ai societății civile și mediului academic, au oportunitatea de a face schimb de idei pentru a găsi soluții și a se angaja în creșterea nivelului de implicare a publicului în procesul de guvernare.

Tema Open Gov Week din acest an abordează modul în care guvernele, instituțiile și autoritățile publice sunt mai aproape de cetățeni și devin mai transparente, responsabile, participative și incluzive.

În cadrul Săptămânii Guvernării Deschise, Secretariatul General al Guvernului, prin Serviciul pentru Guvernare Deschisă, a organizat conferința tip ,,masă rotundă virtuală”: Digitalizarea incluzivă. Abordări practice și aplicate pentru accesibilizarea instrumentelor digitale, în data de 17 mai 2021, între orele 12:00-15:00. Evenimentul s-a desfășurat pe platforma Zoom.

Dezbaterea și-a propus să aducă împreună atât furnizorii de servicii publice digitale inteligente dezvoltate în contextul crizei provocate de pandemia COVID-19, cât și destinatarii/beneficiarii acestora, tocmai pentru a identifica împreună diverse abordări practice menite să dezvolte abilitățile publicului larg în utilizarea serviciilor de tip e-guvernare.

Inovarea și utilizarea tehnologiilor digitale au fost întotdeauna o parte integrantă a Parteneriatului pentru Guvernare Deschisă (OGP) în promovarea reformelor guvernului deschis. Trecând dincolo de e-guvernare, membrii OGP au folosit tehnologiile digitale pentru a raționaliza procesele guvernamentale și a spori transparența, responsabilitatea și participarea. De la înființarea OGP în 2011, a existat o creștere semnificativă a numărului de planuri de acțiune privind transformarea digitală și tehnologia.

În cadrul conferinței s-a subliniat faptul că au fost inițiate patru fluxuri de lucru (workstreams), ca linii directoare de acțiune în domeniul digital.

  • Workstream nr. I – Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a promova abordări transparente, responsabile și participative.
  • Workstream nr. II – Responsabilitatea utilizării tehnologiilor digitale de către guverne. Acesta vizează crearea de politici publice care sporesc transparența, deschiderea și supravegherea cu privire la utilizarea sistemelor automate de luare a deciziilor în sectorul public.
  • Workstream nr. III – Responsabilitatea utilizării tehnologiilor digitale pentru comunicarea politică.
  • Workstream nr. IV – Promovarea asigurării de garanții pentru spațiul civic online împotriva utilizării abuzive a tehnologiilor digitale. Acesta include protecția împotriva practicilor care limitează accesul la spațiile online, inclusiv prin internet, închiderile și practici cum ar fi supravegherea ilegală.

Pe de o parte, digitalizarea poate contribui într-un mod benefic la capacitarea indivizilor, făcând accesibile pentru mulți oportunități economice, informația și cunoașterea care, în alte condiții, ar fi fost mult mai dificil de accesat. În același timp, noile tehnologii au provocat ceea ce numim ,,decalajul digital” (digital gap), o formă de inegalitate socială determinată de accesul la internet, dar și de gradul de alfabetizare digitală.

Decalajul digital împiedică anumite comunități să participe pe deplin online, în special femeile, indigenii, LGBTQIA +, comunitățile rurale și cu venituri mici, precum și persoanele care trăiesc cu dizabilități.

Una dintre condițiile de bază pentru transformarea digitală o reprezintă o societate calificată digital .

Dezbaterea și-a propus să găsească  răspunsul la următoarele 3 întrebări:

  1. Cum să facem mai accesibilă soluția digitală dezvoltată?

2. Cum ne propunem să dezvoltăm abilitățile digitale ale populației destinatare a acestor soluții digitale?

3. Poate fi luată în considerare colaborarea dintre mediul guvernamental și cel asociativ în co-crearea/co-îmbunătățirea unor soluții digitale destinate publicului larg?

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.