Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a sancționat, printr-o hotărâre, taxarea persoanelor cu dizabilități pentru serviciile de asistență la îmbarcare în aeroporturi. CNCD a motivat că persoanele cu handicap locomotor au dreptul de a folosi, în mod gratuit, ambuliftul, iar perceperea unor taxe suplimentare acestui serviciu reprezintă discriminare.
Potrivit Hotărării CNCD nr. 99/2023, taxarea asigurării asistenței persoanelor cu dizabilități locomotorii constituie discriminare, așa cum este ea stabilită în OG 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare. Această decizie a venit în urma petiției depuse de o persoană cu handicap locomotor (având diagnosticul de paraplegie spastic completă), care, în timpul unei călătorii cu avionul, la îmbarcare pe aeroportul din Sibiu, precum și la debarcare în aeroportul de destinație, si anume Hurghada, din Egipt, a fost nevoită să plătească pentru serviciile de asistență pe care era nevoită să le solicite.
Așadar, compania de handling sub contract cu aeroportul Sibiu i-a comunicat pasagerului cu dizabilitate locomotorie că trebuie să plătească servicii adiționale de urcare și coborâre cu ambulift (platforma cu care sunt urcați pasagerii în scaun rulant în avion) pe aeroporturile din Hurghada și Sibiu, servicii în valoare de 50 euro (pentru Sibiu) și 45 USD pentru aeroportul de destinație.
Deși aeroportul egiptean nu se supune prevederilor legislației europene privind persoanele cu dizabilități, lucrurile diferă în ceea ce privește aeroportul românesc.
Regulamentul (CE) nr. 1107/2006 al Parlamentului European, privind drepturile persoanelor cu handicap și ale persoanelor cu mobilitate redusă, pe durata călătoriei pe calea aerului, prevede că ,,organismul de conducere al aeroportului este responsabil pentru asigurarea asistenței persoanelor cu dizabilități fără perceperea unor taxe suplimentare de la persoanele cu handicap sau persoanele cu mobilitate redusă”. Prin urmare, aeroportul din Sibiu avea obligația de a supraveghea respectarea regulamentului Uniunii Europene.
Astfel, potrivit hotărârii, ,,taxarea pasagerului care a reclamat această situație a reprezentat o deosebire pe criteriul dizabilității, care a afectat dreptul ei de a beneficia de serviciile oferite de companii în condiții egale cu alte persoane, nefiind respectate prevederile Regulamentului (CE) nr. 1107/2006 al Parlamentului European, privind drepturile persoanelor cu handicap și ale persoanelor cu mobilitate redusă, pe durata călătoriei pe calea aerului”.
,,Nesupravegherea respectării Regulamentului (CE) nr. 1107/2006 al Parlamentului European, privind drepturile persoanelor cu handicap și ale persoanelor cu mobilitate redusă, pe durata călătoriei pe calea aerului, totodată nerealizarea unui program de transport al persoanelor cu dizabilități de către Aeroportul Internațional Sibiu reprezintă discriminare, conform art. 2 alin. 1 și art. 2 alin. 4, coroborat cu art. 10 lit. g din O.G. nr. 137/2000, art. 22 lit. c din Legea nr. 448/2006, art. 13 din art. 13 al Directivei (UE) 2019/882 a Parlamentului European și a Consiliului privind cerințele de accesibilitate aplicabile produselor și serviciilor, în concordanță cu prevederile Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități (art. 3 și 5)”, se mai arată în hotărâre.
În cazul căruia a fost pronunțată hotărârea CNCD, atât compania de handling, cât și aeroportul au fost amendate contravențional cu 30.000 lei pentru discriminarea unei persoane cu dizabilitate.